کتاب اشغال

Conquest
انقلاب دوم - تولد آمریکاستیزی
کد کتاب : 35058
شابک : 978-6222342005
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب اشغال اثر صادق زیباکلام

طی سال هایی که از اشغال سفارت آمریکا می گذرد آثار زیادی در ایران درباره آن منتشر شده است. اکثر آثار سعی دارند اقدام دانشجویان را توجیه کنند و معمولا اشاره به اقدامات و سیاست های تجاوزکارانه آمریکا علیه ملت ایران از زمان ملی شدن نفت و کودتای ۲۸ مرداد کرده و اشغال سفارت را اقدامی تدافعی می دانند اما صلدق زیبا کلام از زاویه ای دیگر به این اتفاق می نگرد. یکی از اقدامات ارزنده کتاب جمع آوری واکنش ها به اشغال سفارت است. صادق زیباکلام با مراجعه به آرشیو مطبوعات تمامی پیام هایی را که روشنفکران، چهره های سیاسی، کانون نویسندگان، رهبران سیاسی و... صادر می کنند را در بخش ضمیمه آورده است. او فهرست را با خطبه های نماز جمعه مرحوم آیت الله منتظری آغاز می کند. فقره بعدی بیانیه معروف نهضت آزادی ایران است که دو روز بعد از اشغال سفارت منتشر می شود. در این کتاب مستندات و روایات گوناگونی از اشغال سفارت آمریکا با روایتی جذاب و خواندنی به تصویر کشیده شده است.

کتاب اشغال

صادق زیباکلام
صادق زیبا کلام مفرد، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان خبره ایرانی با گرایش اصلاح طلبی و نوآزادی خواهانه است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد دارد. او استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود. زیبا کلام هم اکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
قسمت هایی از کتاب اشغال (لذت متن)
اینکه انگیزه ی دانشجویانی که چهل سال پیش سفارت آمریکا را اشغال نمودند چه بود قابل بحث است. اما آنچه تردیدی در آن نیست تاثیرات عمیق و همه جانبه ای بود که آن اقدام بر تاریخ انقلاب اسلامی وارد نمود. خود آنان هم هرگز تصور نمی کردند آن اقدام سرنوشت و آینده ایران را برای چندین نسل دگرگون خواهد ساخت. امروز پس از گذشت چهل سال، می توان گفت که هیچ اقدام و رویدادی بعد از انقلاب به اندازه ی اشغال سفارت بر سرنوشت کشور اثرگذار نبوده است. این کتاب ضمن گفتگو با دانشجویان اشغال کننده ی سفارت، برای نخستین بار این پرسش بنیادی را مطرح ساخته که چرا و چگونه «آمریکا ستیزی» توانست بدل به گفتمان اصلی انقلاب شود. تاریخ جمهوری اسلامی ایران،1358،اشغال سفارت آمریکا،1358-1360