کتاب مقدمه ای بر انقلاب اسلامی

Introduction to the Islamic Revolution
کد کتاب : 2236
شابک : 978-9646176911
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 324
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب مقدمه ای بر انقلاب اسلامی اثر صادق زیباکلام

کتاب مقدمه ای بر انقلاب اسلامی به قلم دکتر صادق زیبا کلام در سال 1374 به چاپ رسید. پس از چاپ شدن این کتاب نقد های زیادی به آن صورت گرفت که زیبا کلام در چاپ سوم این کتاب جوابیه ای طولانی بر این نقد ها افزود. بنا بر گفته خود دکتر زیبا کلام در این کتاب وی سعی کرده تا از زاویه متفاوتی به انقلاب اسلامی بپردازد. زیبا کلام بیشتر تلاش کرده تا یکسری از به گفته خودش اصول ثابت اما غیر واقعی را نفی کند مثلا اینکه شاه وابسته به آمریکا نبوده بلکه به نوعی هم پیمان با آمریکا بوده است. بنابراین نقد های شدیدی به این کتاب صورت گرفت و با توجه به جوابیه ای که دکتر زیبا کلام به این نقد ها داد، شاید بتوان گفت نظرات نویسنده را می توان بی پرده تر از متن کتاب در این جوابیه یافت.

کتاب مقدمه ای بر انقلاب اسلامی

صادق زیباکلام
صادق زیبا کلام مفرد، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان خبره ایرانی با گرایش اصلاح طلبی و نوآزادی خواهانه است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد دارد. او استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود. زیبا کلام هم اکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
قسمت هایی از کتاب مقدمه ای بر انقلاب اسلامی (لذت متن)
مثلا اینکه شاه یک مهره وابسته، یک مامور، یک ابزار بی اراده در دست اربابان خارجی خود بالاخص آمریکایی ها بود. بنابراین او و رژیمش هر آنچه که کردند یا برعکس نکردند، به دستور مستقیم مقامات واشنگتن بوده است. نتیجه این «توهم» آن شده که به جای درک اسباب و علل واقعی که چرا شاه سابق این سیاست را اعمال کرد و یا آن تصمیم را گرفت، یک راست به سراغ قالب های از پیش تعیین شده می رویم تا نشان دهیم که اتخاذ آن سیاست چگونه به نفع آمریکا تمام شده است.

از دید طرفداران «فرضیه های توطئه» پیرامون انقلاب اسلامی، چگونه می شود پذیرفت شاهی که حتی آب خوردنش هم با هماهنگی و توافق واشنگتن صورت می گرفته دفعتا آزادی بدهد، فضای باز سیاسی ایجاد کند، گروه گروه زندانیان سیاسی را آزاد کند، صحبت از آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی اجتماعات بنماید، بدون آنکه واشنگتن هیچ دخالتی داشته باشد؟

آنچه که درست نیست این اعتقاد خطاست که شاه هرچه می کرد به دستور لندن و واشنگتن بود. شاه با غرب و بالاخص با آمریکا نزدیک بود. بسیار هم نزدیک بود اما بخش عمده ای از آنچه می کرد بنا بر اراده و تصمیم خودش بود.