کتاب کودتا

The Coup
(مرداد 1332،سازمان سیا و ریشه های روابط کنونی ایران و امریکا)
کد کتاب : 7581
مترجم :
شابک : 9782000664789
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

کودتا
The Coup
1332، سیا و ریشه های روابط ایران و ایالات متحده در عصر جدید
کد کتاب : 2178
مترجم :
شابک : 978-9643519049
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 312
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

کودتا
The Coup
28 مرداد روابط ایران و آمریکا
کد کتاب : 7583
مترجم :
شابک : 9789641853428
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 328
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب کودتا اثر یرواند آبراهامیان

کتاب "کودتا" نوشته نویسنده سرشناس تاریخ معاصر ایران،یرواند آبراهامیان میباشد.این کتاب در مورد کودتایی صحبت میکند که همه ما اسم آن را حداقل یکبار شنیده ایم.کودتای 28 مرداد سال 1332 که طی آن دولت دکتر مصدق سرنگون شد و محمد رضا شاه پهلوی به شکلی استبدادی حکومت را بر دست گرفت.کتاب "کوتا" با محوریت موضوع نفت و ملی شدن این صنعت،به عوامل این کودتا و نقش کشور های اروپایی و مخصوصا آمریکا و تاثیر روابط ایران و آمریکا میپردازد.

در این کتاب،"یرواند آبراهامیان" در چهار فصل زیر صحبت میکند:

1.ملی شدن صنعت نفت

2.مذاکرات انگلیس و آمریکا

3.کودتا

4.میراث

کتاب "کودتا" رازهای زیادی را راجع به کودتای 28 مرداد بر ملا میکند.تاثیرات قدرت های بیگانه در آن دوران و نقش تبلیغات را هم به خوبی تفسیر میکند که میتواند کتاب بسیار جذابی برای کسانی باشد که میخواهند راجع به تاریخ کشورشان اطلاعات دقیق و کارشناسانه ای داشته باشند.

کتاب کودتا

یرواند آبراهامیان
یرواند آبراهامیان (متولد ۱۳۱۹ در تهران) تاریخ نگار ارمنی-آمریکایی زاده ایران است.وی در سال ۱۳۲۹ به بریتانیا مهاجرت نمود و در سال ۱۳۴۲ درجهٔ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. آبراهامیان پس از مهاجرت به آمریکا موفق به گرفتن دکترای خود، در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه کلمبیا شد.وی در دانشگاه های پرینستون و آکسفورد به تدریس «تاریخ ایران» پرداخت و هم اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک (CUNY) به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است. آبراهامیان در مقوله «تاریخ ایران معاصر»...
نکوداشت های کتاب کودتا
Not only is this book important because of its presentation of history. It is also important because it might be predicting the future
این کتاب نه تنها راجع به گذشته حرف میزند،بلکه با آن میتوان آینده را پیشبینی کرد.
Counterpunch

A valuable corrective to previous work and an important contribution to Iranian history.
این اثر،اصلاحی ارزشمند از کار قبلی یرواند آبراهامیان است که برای تاریخ ایران بسیار با ارزشمند است.
American Historical

قسمت هایی از کتاب کودتا (لذت متن)
ملی شدن زمینه ساز آغاز مبارزه ای با ماهیت بردوباخت شد. از دیدگاه مصدق و ایران، ملی شدن به معنای حاکمیت ملی و حاکمیت ملی نیز به معنای کنترل و نظارت بر اکتشاف استخراج و بهره برداری از نفت بود؛ اما از نظر بریتانیا و شرکت نفت انگلیس و ایران، معنای ملی شدن دقیقا برعکس بود. این اقدام از دیدگاه آنان به مفهوم از دست دادن نظارت بر اکتشاف استخراج و بهره برداری از همان نفت بود. ستیزهای سیاسی معمولا جایی برای مصالحه هم باقی می گذارند. اما این مناقشه فضای بسیار اندکی را باقی گذاشته بود. کنترل و نظارت یا باید - آن گونه که مصدق پافشاری می کرد - در اختیار ایران قرارمی گرفت و یا - همان طور که بریتانیا نیز سرسختانه تأکید می ورزید - باید تحت کنترل بریتانیا و یا حداقل خارج از کنترل ایران قرار می گرفت. اگر مناقشه بر سر تقسیم سود بین طرفین بود. امکان سازش وجود می داشت. بالاخره می شود یک کیک را به گونه ای تقسیم کرد که همگان راضی باشند. اما ازآنجاکه این مبارزه بر سر کنترل اساسی بود و نه موضوعاتی روزمره و عادی، طی ۲۸ ماه طوفانی که با اجرای ملی شدن نفت در خردادماه ۱۳۳۰ آغاز و با کودتای مردادماه ۱۳۳۲ به پایان رسید.

کاربردی ترین واژه برای مجموع بحران، همان «کنترل» بود. از نظر ایران، کنترل به معنای قدرت اکتشاف، تولید و صادرات نفت بود. این امر به نوبه خود به معنای نفوذ داشتن بر قیمت گذاری نفت در بازارهای جهانی بود. اما از منظر بریتانیا از دست دادن کنترل به مفهوم ناتوانی در تعیین میزان اکتشاف تولید و بهره برداری از نفت بود که به از دست دادن نفوذ بر قیمت های جهانی نفت منجر می شد. پیدایش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درنهایت موجب تغییر اختیارات در قیمت گذاری نفت در دهه ۱۹۷۰ ۱۳۵۰/ شد [اما] بریتانیا و شرکت نفت ایران و انگلیس و نیز دیگر هفت خواهر بزرگ نفتی، چنین دورنمایی را در اوایل دهه ۱۳۳۰۱۹۵۰/ کاملا غیرقابل پذیرش می دانستند. به همین دلیل است که اقتصاددانان، پیدایش اوپک را خط گسستی در سده بیستم می دانند که دوره معاصر را از عصر ماقبل آن؛ یعنی زمانی که شرکت های غربی بر بازار جهانی سلطه داشتند، متمایز می سازد.