کتاب تاریخ ایران مدرن

A History of Modern Iran
کد کتاب : 2214
مترجم :
شابک : 978-9641851264
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 25
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

تاریخ ایران نوین
A History of Modern Iran
کد کتاب : 63242
مترجم :
شابک : 978-9648898217
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 333
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ ایران مدرن اثر یرواند آبراهامیان

اروند آبراهامیان در ارزیابی مجدد "تاریخ ایران مدرن"، سفر خود را در طول قرن بیستم از کشف نفت شروع می کند و تا مداخلات امپریالیستی، حکومت پهلوی ها و در سال 1979، انقلاب و تولد جمهوری اسلامی پیش می رود. در این سالها، این کشور جنگ تلخی را با عراق داشته است، جامعه زیر لوای روحانیت تحول یافته و در نهایت مبارزه برای قدرت بین دولت و نخبگان قدیمی، روشنفکران و طبقه متوسط تجاری گسترش یافته است. در حالی که او با جدیت درباره پیچیدگی های سیاست منطقه ای و بین المللی کشور صحبت می کند، در قلب کتاب وی مردم ایران قرار دارند. در حالی که ایران در آغاز قرن بیست و یکم به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها در خاورمیانه مطرح می شود، "تاریخ ایران مدرن" به مردم و مقاومت آنها اختصاص دارد.

"تاریخ ایران مدرن" بیش از آنکه مناسب تاریخ دان ها باشد، برای دانشجویان و علاقمندان تاریخ که قصد دارند به طور خلاصه ولی جامع در جریان وقایع 200 سال اخیر ایران قرار بگیرند کاربردی است. لحن ساده و عامیانه کتاب تاریخ ایران مدرن برخلاف بیشتر کتاب های تاریخ نیز آن را برای همه قابل فهم کرده است.

یرواند آبراهامیان، در ارزیابی ریشه ای تاریخ معاصر ایران مدرن، افزون بر بررسی جامع سده بیستم، موضوعاتی نظیر اکتشاف نفت، دخالت های خارجی، نقش دودمان پهلوی و همچنین انقلاب 1357 و زایش جمهوری اسلامی را مورد واکاوی دوباره قرار داده است. ایران در این بین تجربیات دیگری را نیز از سر گذرانده است که از جمله می بایست به جنگ خانمان سوز عراق، دگرگونی های جامعه در سه دههٔ اخیر و از همه تازه تر، توسعه و گسترش دولت و مبارزه برای قدرت در میان نخبگان قدیمی، روشنفکران و طبقه متوسط تجاری اشاره کرد.
نویسنده که یکی از ممتازترین تاریخ نویسان ایران کنونی به شمار می رود، در این اثر همزمان با بررسی فراز و نشیب های سیاست های بین المللی و منطقه ای کشور، با چیرگی هرچه تمام تر مردم ایران را در کانون توجه اش قرار داده است. مردمی که طی یک سده تحمل جنگ و انقلاب همچنان به بقای خود ادامه داده اند. این کتاب در واقع به این مردم و نیز انعطاف پذیری آنان همزمان با ظهور این کشور به مثابه یکی از توانمندترین قدرت های خاورمیانه، تقدیم شده است.

کتاب تاریخ ایران مدرن

یرواند آبراهامیان
یرواند آبراهامیان (متولد ۱۳۱۹ در تهران) تاریخ نگار ارمنی-آمریکایی زاده ایران است.وی در سال ۱۳۲۹ به بریتانیا مهاجرت نمود و در سال ۱۳۴۲ درجهٔ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. آبراهامیان پس از مهاجرت به آمریکا موفق به گرفتن دکترای خود، در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه کلمبیا شد.وی در دانشگاه های پرینستون و آکسفورد به تدریس «تاریخ ایران» پرداخت و هم اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک (CUNY) به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است. آبراهامیان در مقوله «تاریخ ایران معاصر»...
نکوداشت های کتاب تاریخ ایران مدرن
Ervand Abrahamian has done for Iran what de Tocqueville did for France, showing how the revolution continued the work of the ancient regime, through the ever increasing power of the state.
اروند آبراهامیان برای ایران چیزی را انجام داده است که توکویل برای فرانسه انجام داده، و نشان می دهد که چگونه انقلاب 1979 به خاطر قدرت روزافزون دولت، روش رژیم گذشته را ادامه داده است.
Edward Mortimer

Ervand Abrahamian's authoritative overview of twentieth-century Iran fills a large gap in the literature of Iranian studies. His predilection for social analysis and class studies provides an original prism through which the reader gains fresh insights into the drama of the drawn-out conflict between traditional vested interests and growing state power. Drawing on a lifetime of research and writing, Abrahamian has produced a book that successfully combines erudition and original scholarship with accessibility. Specialists and general readers alike will benefit greatly from its reading.
بررسی معتبر اروند آبراهامیان در مورد ایران قرن بیستم شکاف زیادی را در ادبیات مطالعات ایران پر می کند. تحلیل اجتماعی و مطالعات طبقاتی او، منشوری را فراهم می کند که خواننده می تواند از طریق آن بینش تازه ای از درگیری بین قدرت در حال شکل گیری و مدعیان دیگر پیدا کند. متخصصان و خوانندگان عمومی از خواندن این کتاب به طور یکسان بهره مند خواهند شد.
Andrew Whitley

Abrahamian lucidly and objectively presents Iranian history, particularly the turbulant 20th century. The information contained in the book is truly incredible. Indespensible for anyone who genuinely desires to understand the roots of the theocracy that has taken over the country. Essential
آبراهامیان تاریخ ایران، بویژه آشفتگی قرن بیستم را، به وضوح ارائه می دهد. اطلاعات موجود در این کتاب واقعا باورنکردنی است. برای هر کسی که واقعا مایل به درک ریشه های دینداری است، ضروری است.
Choice

قسمت هایی از کتاب تاریخ ایران مدرن (لذت متن)
هرگز نباید نقش حماقت در تاریخ را دست کم گرفت.

پادشاهی هایی که در تاریخ از آن ها یاد شده بر دو گونه اداره می شوند: یا به دست پادشاهی که مردم همه بندگان اویند و وزیرانش در سایه مرحمت او در اداره پادشاهی شرکت دارند، یا به دست شهریار و بزرگ زادگانی اداره می شود که جایگاه والای خویش را نه در سایه شهریار به دست آورده اند که از نیاکان شان به ارث برده اند. این بزرگ زادگان از خود ملک و رعیت دارند و رعایا ایشان خداوندگار خود می شناسند و به طبع به ایشان مهر می ورزند. اما در کشورهایی که به دست یک شهریار و بندگانش اداره می شود، شهریار را اقتدار بیشتری است، زیرا که در تمامی کشور همه سر سپرده اویند و دیگران را مردم به نام وزیر و دبیر می شناسند و مهری به ایشان ندارند. نمونه این دو گونه حکومت در روزگار ما پادشاهی ترک و پادشاهی فرانسه است. «نیکولو دی ماکیاولی، شهریار»

اروپاییان سده نوزدهم عموما پادشاهان قاجار را به چشم نمونه کاملی از «مستبد شرقی» می دیدند. اما اقتدار بی چون و چرای پادشاهان امری ظاهری بیش نبود. در سخن، شاه مدعی انحصار بر ابزارهای اعمال زور، اداری و دیوانی، مالیه و قضایی بود. کلام او قانونی تلقی می شد. عزل و نصب مقامات - اعم از وزرای دربار، حاکمان ولایات، روسای قبایل، روستاها و مناصب پایین تر - و همچنین واگذاری یا پس گیری سمت ها، اعطا یا بازپس گیری امتیازات و افتخارات و القاب ویژه در اختیار وی بود. شاه تمام کشور را ملک شخصی خود می دانست و می توانست مدعی همه اموال و املاک شود. لرد کرزن پس از سفر به مناطق مختلف ایران و با بهره گیری فراوان از آرشیو اداره هند (در وزارت امور خارجه بریتانیا)، در نتیجه گیری اثر تاریخی اش ایران و مسئله ایران، ادعای اغراق آمیزی را مطرح می کند که شاه عملا «محور گردش تمام کارهای ملک» است و تمام کارهای «قضایی، اجرایی و قانون گذاری دولت» را یک جا در دست دارد.