کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران

History of political changes in Iran
بررسی مولفه های دین، حاکمیت، مدنیت و سیاست در گستره ی هویت ملی ایران
کد کتاب : 2222
شابک : 978-9642834549
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 728
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران اثر موسی نجفی

"تاریخ تحولات سیاسی ایران" تالیفی است مشترک از دکتر "موسی فقیه حقانی" و دکتر "موسی نجفی" که در آن به "بررسی مولفه های دین، حاکمیت، مدنیت و سیاست در گستره ی هویت ملی ایران" پرداخته اند. این اثر که "تاریخ تحولات سیاسی ایران" را در پانزده سده، از دوران صفوی تا انقلاب اسلامی بررسی می کند، با تمرکز بر سال هایی که از نظر تاریخی کلیدی بوده و در بردارنده ی وقایعی بوده اند که نقطه ی عطف زمانه محسوب می شده، به نگارش در آمده است.
نویسندگان ابتدا مقدمه ای از تاریخ ایران را از زمان گذشته تا عهد صفویه ارائه می دهند تا پیشینه ی تاریخی ایران تا حدی برای خواننده تبیین شود. آن ها سپس به سراغ پدیدار شدن شیعیان صفوی رفته اند و بزرگترین وقایع مرتبط با ایران و اسلام را در این بخش بررسی کرده اند. بعد از دوران صفویه نوبت به دوران گذار می رسد که "موسی فقیه حقانی" و "موسی نجفی" در آن سال های حکومت نادرشاه افشار تا آقامحمدخان قاجار را زیر ذره بین برده اند. دوران قاجاریه خود از ابتدا تا شروع دوره ی ناصری، در برگیرنده ی حوادثی است که بخش مهمی از "تاریخ تحولات سیاسی ایران" را رقم زده اند. نویسندگان همچنین فلسفه ی تجدد و ماهیت تاریخی آن در کشور را نیز مورد بررسی قرار داده اند و ایران را در نیم قرن پادشاه ناصرالدین شاه قاجار، تجزیه و تحلیل کرده اند. در ادامه مطالبی پیرامون شکل گیری و جریان شناسی نهضت مشروطه، پیدایش حکومت پهلوی و مسائل مربوط به دین و دولت و تجدد، ایران در دوران پهلوی دوم و عوامل سقوط رژیم پهلوی ارائه شده که خوانندگان را با "تاریخ تحولات سیاسی ایران" به خوبی آشنا می کند.

کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران

قسمت هایی از کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران (لذت متن)
یکی از اندیشمندان درباره فایده فهم تاریخ گفته است : تاریخ ، آئینه عبرت و درس عبرتی است که در آن ، حوادث جهان گذران با نقشهای گوناگون تکرار می شود تا آیندگان از حصول علم و اطلاع بر اسباب و علل پیدایش نیک و بد و سود و زیان احوال نیاکانشان پندها برگیرند و در مقام صلاح و اصلاح خود برآیند ؛ و اگر نه برای حصول این مرام باشد ، صرف عمر گرانمایه به داستانسرایی و گفتن و نوشتن و با خواندن و بخاطر سپردن یادگاری که به دورانهای پیشین مربوط است و در حال امروزی ما موثر نیست ، کاری است بیهوده . پس بر ماست که دورنمای حوادث گذشته را با چشم بصیرت در آئینه جهان نمای تاریخ بنگریم و عموم و خصوص آن را با احوال عمومی و خصوصی خود بسنجیم و نتیجه این بحث و تحقیق را در طلب سود و صلاح شخصی و نوعی خویش بکار بندیم .