کتاب روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله

Memoirs Newspaper
کد کتاب : 36380
شابک : 978-6226441728
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 695
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله اثر بهمن میرزا بهاء الدوله

رویه انتشار روزنامه و رویدادهای روزانه، به ویژه در شکل و موقعیت کنونی آن، در دو قرن گذشته با آشنایی اهالی قلم در این کشور با فرهنگ اروپایی، به ایران نیز کشیده شده است. چند تن از رجال برجسته‌ی دوره قاجار مانند "محمدحسن خان اعتمادالسلطنه"، "بهمن میرزا بهاء الدوله"، "حاج مخبرالسلطنه هدایت" و "ناصرالدین شاه قاجار" اتفاقات روزمره خود را در قالب روزنامه یا خاطرات می‌نوشتند. بخش قابل توجهی از تاریخ کنونی کشورمان به دوره قاجار اختصاص دارد که در بیست سال گذشته بیشتر مورد توجه دانشگاهیان و علاقمندان عرصه تاریخ معاصر بوده است.
"روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله"، شرح وقایع زندگی یکی از شاهزادگان قاجار است که بر خلاف دیگر شاهزادگان، چندان علاقه‌ای به مجالس عیش و نوش نداشت و سال‌های پایانی زندگی خود را به خواندن ادبیات تاریخی گذراند. شاه قاجار به نظرات او اعتماد داشت و به عنوان مشاور در موضوعات مختلف در دربار حضور به هم می‌رسانید و از امور مهم دربار آگاه بود. "روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله" حاوی اطلاعات جذابی از اندرونی دربار است که از دخالت بانوان آن در مسائل دولتی گرفته تا تماس با سفیر بریتانیا و همچنین نزاع‌ها و مشاجرات بین پادشاه و درباریان را شامل می‎شود.
یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه و خواندنی "روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله" توجه وی به مشکلات اجتماعی و روزمره و نیز نگرش نویسنده به این مسائل است.کتاب حاضر حاصل دست نوشته‌ای منحصر به فرد از بهمن میرزا، سی و ششمین پسر "فتحعلی شاه قاجار" است که به وقایع سال‌های نخست سلطنت "ناصرالدین شاه قاجار" از سال 1270 تا 1273 هجری قمری می‌پردازد.

کتاب روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله

دسته بندی های کتاب روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله
قسمت هایی از کتاب روزنامه خاطرات بهمن میرزا بهاء الدوله (لذت متن)
هنگامی که آقامحمدخان قاجار به تفلیس لشکرکشی کرد، گل بدن خانم و جمعی دیگر از ترسازادگان را یکی از کسان حاجی ابراهیم خان اعتمادالدوله شیرازی به اسارت گرفت و پس از اعزام به طهران، به جمع کنیزان اسدالله خان پسر اعتماد الدوله پیوستند. پس از چندی به سبب آوازه ی زیبایی رخسار و شیرینی گفتار و رعنای رفتار، منظور نظر فتحعلی شاه آمدد و به حرم خانه ی شاهی افزون گشت. جمیع صفات پسندیده و صداقت در رفتار و گفتار سبب شد تا در قلب شاه قاجار محبوبیت مضاعف یافت، تا جایی که به سمت صندوق داری حرم محترم نائل آمد و لقب منصب فاخر خازن الدوله به وی اعطاء شد و جایگاهی والا در میان زنان حرم یافت.