کتاب سوسیوبیولوژی

Sociobiology: The New Synthesis
(تلفیق نوین)
کد کتاب : 36609
مترجم :
شابک : 978-9643241025
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 357
سال انتشار شمسی : 1391
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سوسیوبیولوژی اثر ادوارد ویلسون

"سوسیوبیولوژی" با عنوان فرعی "تلفیق نوین"، کتابی است به قلم "ادوارد ویلسون" که آن را "مطالعه سیستماتیک مبنای بیولوژیکی همه رفتارهای اجتماعی" تعریف می کند. مساله ی نظری اساسی آن این است که چگونه رفتارهایی که ظاهرا مغایر با اصول انتخاب طبیعی مانند نوع دوستی هستند، ایجاد می شوند. "سوسیوبیولوژی؛ تلفیق نوین"، اولین تلاش "ادوارد ویلسون" برای ترسیم عرصه ی جدید مطالعاتی بود که در صدد برآمد تا "تلفیق نوین" در زیست شناسی تکاملی را به طرزی انقلابی به روز رسانی کند. "سوسیوبیولوژی" به عنوان یک حوزه ی جدید مطالعاتی، خواستار گنجاندن فعالانه ی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و علوم انسانی در نظریه ی تکاملی بود. این کتاب که اغلب به دلیل پیام سطحی خود درباره ی "سرنوشت بیولوژیکی" مورد نقد قرار می گیرد، زمینه را برای آثار بحث انگیزی مانند "ژن خودخواه" از ریچارد داوکینز فراهم کرد.
"سوسیوبیولوژی" مفاهیمی مانند اجتماع، فرد، جمعیت، ارتباطات و مقررات را تعریف می کند. این کتاب سعی می کند از نظر بیولوژیکی توضیح دهد که چرا گروهی از حیوانات به دنبال غذا یا سرپناه، مواجهه با دشمنان و یا کنار آمدن با یکدیگر، رفتارهای مشخصی دارند. "ادوارد ویلسون" به دنبال توضیح نحوه ی انتخاب گروهی، نوع دوستی، مراتب اجتماعی و انتخاب جنسیتی در جمعیت حیوانات است و روندهای تکاملی و ویژگی های اجتماعی زیست شناختی همه گروه های جانوری را تا گونه ی انسان، بررسی می کند.
به ندرت در دنیا چنین سنگ بنای درخشانی برای آینده ای هیجان انگیز از یک علم جدید فراهم شده است. "سوسیوبیولوژی" یک اثر مجذوب کننده و مسحور کننده است و اگر این کتاب را تهیه کرده اید، می توانید ذهن خود را برای روشنگری های پیرامون جامعه ی بشری آماده کنید.

کتاب سوسیوبیولوژی

ادوارد ویلسون
ادوارد اُزبورن ویلسون (Edward Osborne Wilson) (زادهٔ ۱۰ ژوئن ۱۹۲۹) زیست‌شناس برجستهٔ آمریکایی، حشره‌شناس بزرگ و بنیانگذار علم زیست‌جامعه‌شناسی است.از جملهٔ افتخارات او می‌توان به دو بار دریافت جایزهٔ پولیتزر (۱۹۷۹ و ۱۹۹۱)؛ جایزهٔ کرافورد (۱۹۹۰)؛ جایزهٔ کیستلر (۲۰۰۰)؛ جایزهٔ نیرنبرگ (۲۰۰۱)؛ نشان ملی علوم دولت ایالات متحده آمریکا؛ جایزهٔ ممتاز انجمن علوم انسانی آمریکا؛ مدال طلای صندوق جهانی حیات وحش؛ جایزهٔ بین‌المللی زیست‌شناسی از دولت ژاپن؛ عهده‌داری کر...
نکوداشت های کتاب سوسیوبیولوژی
Sociobiology is an excellent book, full of extraordinary insights, and replete with the beauty and poetry of the animal kingdom.
سوسیوبیولوژی یک کتاب عالی است، پر از بینش های خارق العاده، و سرشار از زیبایی و شاعرانگی در قلمرو حیوانات.
Times Literary Supplement Times Literary Supplement

قسمت هایی از کتاب سوسیوبیولوژی (لذت متن)
آلبر کامو می گوید تنها پرسش فلسفی ‏محوری که پیش روی انسان نهاده شده خودکشی(در کتاب افسانه سیزیف) است که البته انسان نتوانسته پاسخی به آن بدهد. ویلسون با این نظر مخالفت می کند، به دلیل اینکه خودآگاه انسان به وسیله فورانهای عاطفی که از ‏مراکز زیرین مغزش یعنی هیپوتالاموس و دستگاه کناری یا لیمبیک می آید تحت تأثیر قرار می گیرند و ‏خودآگاه به وسیله این هیجانات و عواطف هم ساخته می شود و هم به وسیله آن کنترل و مهار ‏می شود، پس ویلسون پرسش فلسفی را به این صورت برمی گرداند که هیپوتالاموس و لیمبیک که ‏مراکزی هستند که مورد مشورت فیلسوف قرار گرفته اند، خود به وسیله چه به وجود آمده اند؟