کتاب تحولات تصویری هنر ایران

Iranian Art
(بررسی انتقادی)
کد کتاب : 38145
شابک : 978-6001522185
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 462
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تحولات تصویری هنر ایران اثر سیامک دل زده

اثر پیش رو کتابی است به قلم "سیامک دل زده" که در آن طی سه فصل "تحولات تصویری هنر ایران" را مورد بررسی قرار می‌دهد. طبق روال معمول در نخستین فصل کتاب، نویسنده به طرح مساله می‌پردازد و با بررسی ساختار نمادین در پرتره‌های سلطنتی، مواردی نظیر صندلی مهدعلیا، نمادهای کیانی، تالار آینه، تالار موزه، صندلی‌های دوره‌ی قاجار و آیتم‌های مهم دیگری را زیر ذره‌بین می‌برد.
وی در ادامه‌ی بررسی روند "تحولات تصویری هنر ایران"، آن را از بعد اورینتالیسم و از دوران قاجار تا پهلوی دوم مورد توجه قرار می‌دهد. "سیامک دل زاده" در این بخش با پرداختن به دیدگاه سالتیکوف و شرق آرمانی، تصاویر وی از ایران را در دو قالب شرق‌انگاری و مستندنگاری مقایسه می‌کند. این فصل همچنین نقاشی‌های فریزر و پیکتورسک، کیک ژیلبرت و کاخ داریوش، باستان‌شناسی به عنوان محل تلاقی اورینتالیسم و گفتمان ایرانشهری، مکتب کمال‌الملک، آرتور پوپ و تداوم وضعیت موزه‌ای، احیای نگارگری در تقابل هنرستان عالی و مکتب کمال‌الملک و بازتاب تصویر هدایت در نقد گفتمان موزه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد.
در فصل سوم از کتاب "تحولات تصویری هنر ایران"، سی سال از هنر نوگرا موشکافی می‌شود و بافت نوین شهری، دوگانگی‌های فرهنگی در ارتباطات فضایی شهرسازی نوین، شبیه‌سازی و بومی‌سازی و گذر از بومی‌سازی به سمت نگره‌ی تزئینی از موضوعات مهم آن به حساب می‌آیند. در این فصل که آخرین فصل کتاب نیز هست، به گالری آپادانا، مکتب سقاخانه، نقاشی انتزاعی در دهه‌ی چهل، گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان و گشایش موزه هنرهای معاصر نیز پرداخته می‌شود. در انتها، سه پیوست مهم پیرامون مدرنیسم هنری، خوانش فرمالیستی و نقد پسااستعماری در ایران نیز قرار گرفته است که تکمیل‌کننده‌ی مطالب کتاب است.

کتاب تحولات تصویری هنر ایران

سیامک دل زده
سیامک دل زده متولد1352 تهران، فارغ التحصیل رشته‌های عکاسی و تاریخ هنر از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کنکوردیای کانادا می باشد.از سال 1391 به عنوان پژوهشگر و مشاور کارگردان به همراه امیرحسین بهبهانی مشغول به ساخت مجموعه‌ی مستند « سه‌ دهه هنر نوگرای ایران» بوده‌ است.وی تاکنون چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی برگزار کرده است.
قسمت هایی از کتاب تحولات تصویری هنر ایران (لذت متن)
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: در فصل های سه گانه این کتاب کوشش کرده ام تا آثار هنری منتخب و تحلیل و تفسیر مفاهیم پیوسته با آن ها را از زیر سایه گونه شناسیtaxonomy)) و اقتدار نهاد «تاریخ هنر» بیرون آورده، وجه وجودی و نمادین آن ها را بیرون از قاب تاریخ هنر و با واژگانی که با مفاهیم ژئوپلیتیک اشباع نشده اند روایت کنم. برای این مقصود، آثار بسیاری را مد نظر قرار دادم و از تصاویر و عکس های متنوعی بهره بردم. منابع نوشتاری دست اول بسیاری را بررسی کردم و جا به جا تفسیر و تحلیل شخصی خودم را بر گزاره های مطرح شده در این متون با خواننده در میان گذاشته ام. از آنجا که بسیاری از منابع لازم برای نگارش این کتاب به زبان انگلیسی بوده اند، ناگزیر از ترجمه بخش های مورد استفاده در کتاب از متن های مرجع بوده ام. شیوه من در ترجمه، در بیشتر موارد، نقل به مضمون و یا ترجمه محتوایی بوده است. اما، در مواردی نیز به ضرورت انتقال دقیق پیام و رعایت اصطلاحات خاص نویسنده، ترجمه واژه به واژه صورت گرفته است. بنابراین مسئولیت کاستی ها و خطاهای احتمالی در برگردان را نیز همینجا بر عهده می گیرم.