کتاب علی حقیقتی بر گونه اساطیر

Ali is a truth about mythology
کد کتاب : 4554
شابک : 978-6005957952
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 94
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1968
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

علی حقیقتی بر گونه اساطیر
Ali (AS)
کد کتاب : 65020
شابک : 978-6005365238
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 98
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

علی حقیقتی بر گونه اساطیر (پالتویی)
Ali (AS)
کد کتاب : 65049
شابک : 978-6005365047
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 78
سال انتشار شمسی : 1390
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب علی حقیقتی بر گونه اساطیر اثر علی شریعتی

"علی حقیقتی بر گونه اساطیر" اثر گرانبهای دیگری است از استاد دکتر "علی شریعتی" که یکی از زیباترین قطعات به جا مانده از قلم این بزرگوار و برگرفته از یکی دیگر از سخنرانی های ایشان است. دکتر "علی شریعتی" با بحث خودآگاهی، تعریف انسان، دین، عرفان و هنر و همچنین ارزش اسطوره شناسی و شخصیت افسانه ای علی (ع)، کتاب "علی حقیقتی بر گونه اساطیر" شروع می کند. این به ما نشان می دهد که آن امام بزرگوار کاراکتری فراتر از حاکم جهان اسلام و نوعی اسطوره در زندگی واقعی است و واقعیت را بدون هیچ گونه اغراق شاعرانه و فانتزی زندگی کرده است.
دکتر "علی شریعتی" در این اثر تلاش می کند تا انسان معاصر را در آینه رو به روی خود قرار دهد تا او را به خودشناسی برساند. وی از این آمادگی ها استفاده می کند تا به ذهن مخاطب، چهره اصلی امیر المومنین علی (ع) را نشان دهد؛ چهره ای که از دیدگاه نویسنده، اصلا به درستی به مردم معرفی نشده است. شخصیت حضرت علی (ع) فراتر از عظمت جهان خارج بود و او فردیت خود را تشخیص داد و این خودشناسی بود که او را در طول زندگی برای ساختن دنیایی بهتر حرکت داد.
دکتر "شریعتی" فکر می کند انسان در این جهان غریب است و ادعا می کند که اگر تعریف جهان از زیبایی، تنها کلیشه های فیزیکی و مادی است، بنابراین هیچ چیز زیبایی در این جهان وجود ندارد. در عوض وی پیشنهاد می کند که زیبایی به جای بودن در اشیا، در نگاه انسان آفریده می شود. اگر گل زیباست، انسان است که با نگاه خود آن را زیبا دیده و این بحث گسترده پیرامون زیبایی شناسی، یکی از جذاب ترین قسمت های کتاب "علی حقیقتی بر گونه اساطیر" است.

کتاب علی حقیقتی بر گونه اساطیر

علی شریعتی
علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (زادهٔ ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان، سبزوار – درگذشت ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در ساوت‌همپتون، انگلیس) نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود. شریعتی نگرشی نوین به تاریخ و جامعه‌شناسی اسلام عرضه کرد. او بازگشت به تشیع حقیقی و انقلابی را نیرویی برای تحقق عدالت اجتماعی قلمداد می‌کرد. شریعتی، علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، به&zwn...
دسته بندی های کتاب علی حقیقتی بر گونه اساطیر
قسمت هایی از کتاب علی حقیقتی بر گونه اساطیر (لذت متن)
علی، رب النوع انواع گوناگون عظمت ها، قداست ها و زیبایی هایی است از آن گونه که بشر همواره دغدغه داشتن و پرستیدنش را داشته و هرگز ندیده و معتقد شده بوده که ممکن نیست بر روی خاک ببیند و ممکن نیست در کالبد یک انسان در این حد تحقق پیدا کند و ناچار، می ساخته. اما علی، همان نیازی که پرومته در اساطیر، روح انسان را از فداکاری اشباع می کرده و دموستنس از عظمت و قدرت و پاکی و صداقت سخن، و ونوس یا فوتوشی شی از عظمت و از زیبایی روح یا خدایان و مظاهر رب النوع های دیگر از شکست ناپذیری، از بی باکی و از فداکاری یا خدایان دیگر از تحمل سختی و رنج برای دیگران به خاطر پاکی، و خدایان دیگر از نهایت رقت و عظمت محبت و برکت روح برای دیگران، همه را در یک رب النوع جمع کرده. علی نیازهایی که در طول تاریخ انسان ها را به خلق نمونه های خیالی، به خلق الهه ها و رب النوع های فرضی می کشانده، در تاریخ عینی اشباع می کند. این رب النوع ها به انسان نشان می دادند که هر احساسی و هر استعداد انسانی تا این حد می تواند رشد کند و انسان هایی که تا آن حد هیچ کدام شان نمی توانستند رشد کنند، این را به عنوان یک سرمشق، یک چیزی که باید به آن برسیم، یک عظمت و درجه ای که نمونه زندگی ما و وجهه نظر ما و مسیر حیات و تکامل ما باید باشد به ما نشان می دادند.