کتاب زروان درحماسه ملی ایران

Zorvan
کد کتاب : 121339
شابک : 978-6227028041
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 258
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

زروان در حماسه ملی ایران
Zorvan
کد کتاب : 46204
شابک : 978-9646578081
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 314
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب زروان در حماسه ملی ایران اثر حمیدرضا اردستانی رستمی

نگرش زردشتی، که ریشه‌های خود را در دین زردشتی دارد، از زمان‌های کهن پیروی می‌شده است. این نگرش اشتقاقی از دین ایران باستان، به ویژه دین زردشتی، دارد، با این حال، اختلافاتی نیز در میان این اندیشه‌ها وجود دارد. این اختلافات شامل مسائلی چون تصور خیر و شر و تداوم 9 هزار سال پیروزی اهریمن در اندیشه زردشتی، عدم وجود اختیار و نگرش بدبینانه به زن و موارد مشابه هستند. این نگرش در مقابل تناوب حکومت خیر و شر در دیدگاه زردشتی، به اعتقاد به اختیار و تطابق ملایم‌تر نسبت به زن منتهی می‌شود.

این کتاب دارای دو بخش مجزا است. در بخش اول، به تفسیر مفهوم زروان و زروان‌گرایی، نماد و نقش زروان و زروانیان در طول تاریخ تا دوران اسلامی پرداخته می‌شود. بخش دوم کتاب به تحلیل نگرش فردوسی به زروان می‌پردازد و شخصیت‌های شاهنامه را در مواجهه با دو نگرش زردشتی و زروانی به تصویر می‌کشد. این کتاب نشان می‌دهد که اندیشه زروانی تا قرن‌های سوم و چهارم هجری، به همراه نگارش شاهنامه، وجود داشته و فردوسی از این نگرش الهام گرفته و آثار آن را در اشعار خود به نمایش گذاشته است.

کتاب زروان در حماسه ملی ایران

حمیدرضا اردستانی رستمی
حمیدرضا اردستانی‌رستمی متولد سال 1357 ، پژوهشگرِ حوزۀ ادبیات حماسی (به ویژه شاهنامه) و فرهنگ ایران باستان است. او با تحقیق گسترده در مورد فردوسی و شاهنامه و نگارش چند کتاب و مقاله تخصصی در این زمینه و همچنین تدریس در دانشگاه، تلاش کرده تا تصویری علمی و دقیق از حقیقت شاهنامه ارائه کند.