کتاب مقالات 2

Articles
(طریق عملی تزکیه 1)
کد کتاب : 47327
شابک : 978-9641216148
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 315
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 27 اردیبهشت

معرفی کتاب مقالات 2 اثر محمد شجاعی زنجانی

کتاب «مقالات - جلد دوم: طریق عملی تزکیه (1)»، نوشته محمد شجاعی است که به روش عملی تزکیه نفس و بررسی مفهوم توبه و چگونگی انجام آن در اجزا مختلف اخلاقی و رفتاری انسان می‌پردازد. محمد شجاعی در این کتاب بیدار شدن و به خود آمدن و متنبه گشتن را اولین قدم و یا نخستین مسئله در سلوک الی الله می‌داند. نویسنده در این جلد به انتقال بصیرت‌های نظری لازم جهت سلوک در مسیر توحید پرداخته و به دنبال پاسخ دادن به سه مسأله اساسی است که در کتاب، مطرح کرده است.
متن کتاب در مقایسه با کتاب‌های مشابه، نوشتاری به نسبت ساده دارد که بخش اعظم آن، درباره تحولات و منازلی است که در مقام بازگشت، تزکیه و سیر الی الله پیش می‌آید و به شهود و فناء فی وجه الله منتهی می‌شود. همچنین در این کتاب به این موضوع پرداخته می‌شود که در طریق عملی تزکیه پس از یقظه یا جذب ربوبی، توبه، تطهیر باطن، طلب و مجاهدت، باید دو مرحلۀ مراقبه را گذراند که مرتبۀ اول خود ده امر را دربردارد: عمل به واجبات و ترک معاصی، مداومت بر نافلۀ شب، مداومت بر تسبیح حضرت زهرا (س)، مداومت بر عرض طاعت نسبت به حضرات معصومین(ع) و حضرت ولی عصر (عج) و… مرتبۀ دوم هم ده امر دارد: ترک هواهای نفسانی، مراعات آداب محضر حق، مسارعت، انجام دادن نوافل، مداومت بر سجده، فکر، ذکر، ورد، سهر و توبه.
کتاب فوق، جلد دوم از مجموعه کتاب سه جلدی «مقالات» دربارۀ خودسازی یا تزکیه است.

کتاب مقالات 2

محمد شجاعی زنجانی
محمد شجاعی زنجانی (زادهٔ ۱۳۲۰، درگذشتهٔ ۱۳۹۴)، روحانی شیعه، نویسنده کتاب‌های مذهبی و نمایندهٔ دورهٔ اول از حوزهٔ انتخابیهٔ زنجان بوده ‌است.محمد شجاعی در سال ۱۳۲۰ شمسی در زنجان به دنیا آمد. در سال ۱۳۳۱ به حوزه علمیه زنجان و در سال ۱۳۳۵ش به حوزه علمیه قم رفت. در سال ۱۳۴۶ش بعد از درگذشت پدرش به زنجان بازگشت. او در زنجان مشغول امور دینی بود و جلسات اخلاقی نیز برگزار می‌کرد. شجاعی از مخالفان نظام سلطنتی پهلوی محسوب می‌شد و با آن مبارزه می‌کرد. به همین دلیل بازداشت و به مدت...