کتاب دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار

Naser al-Din Shah Qajar
«ناصر»
کد کتاب : 49433
شابک : 978-9642243129‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 420
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار اثر ناصرالدین شاه قاجار

"دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار" اثری است چهارصد و بیست صفحه‌ای که به "تحقیق و اهتمام حسن گل محمدی" توسط نشر علم منتشر شده است. "ناصرالدین شاه قاجار" که اشعار خود را با تخلص ناصر می‌سرود، علاوه بر شعر، به تحریر سفرنامه و پرداختن به دیگر هنرها مانند نقاشی و عکاسی نیز علاقه داشت. پس از سال‌ها مبارزه، دوران حکومت فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه دوره‌ای با آرامش نسبی بود که تحت تاثیر علاقه این دو حاکم شاعر به ادبیات غنایی، گرایش به ادبیات و شعر در بسیاری از شاعران بیشتر شد و ادیبان زیادی در این دوره پدید آمدند.
نزدیک به پنجاه سال سلطنت یک شاه شعر دوست و علاقمند به ادبیات، سبب شد تا یکی از دوره‌های درخشان در ادبیات فارسی رقم بخورد. با شروع قرن سیزدهم هجری، پس از سال‌ها آشفتگی در ایران، بالاخره زمانی فرارسیده بود که ملت تا حدودی در آرامش بودند، و در سایه‌سار این آرامش، توانستند بار دیگر ادبیاتی را که بعد از پایان دوره‌ی صفویه محو و کمرنگ شده بود، بازیابند.
"دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار" به "تحقیق و اهتمام حسن گل محمدی" از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که بخش نخست آن به پژوهش درباره‌ی زندگی، سیاست‌ها، کردار، اندیشه و آثار ناصرالدین شاه قاجار اختصاص دارد. این بخش علاوه بر زندگی سیاسی و اجتماعی، به ارزیابی کیفی آثار ادبی ناصرالدین شاه، و دیگر بخش‌های زندگی هنری او می‌پردازد و به دنبال آن بخش دوم و اصلی کتاب است که "دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار" را در بردارد. این اشعار از شعرهای مذهبی، غزل، رباعی و قطعه گرفته تا مخمس و اشعار پراکنده و ناتمام وی را شامل می‌شود و پس از آن بخش سوم کتاب، تحت عنوان پیوست، فهرستی از زنان و فرزندان شاه صاحب قران را به همراه سال‌شماری از وقایع زندگی او ارائه می‌کند.

کتاب دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار

ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین‌شاه قاجار (تولد ۲۵ تیر ۱۲۱۰ – مرگ ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به "قبلهٔ عالم"، "سلطان صاحبقران" و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت. همچنین، ناصرالدین&z...
دسته بندی های کتاب دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار
قسمت هایی از کتاب دیوان کامل اشعار ناصر الدین شاه قاجار (لذت متن)
پس از وفات جامی در سال 898 هجری، آخرین شاعر و سخنور نامدار ایران، تا اواخر قرن نوزدهم هجری که سرآغاز نهضت جدید ادبی و بازگشت به سبک قدیم است، به دلیل رواج سبک متکلف دورۀ مغول و تیموری و مضمون پردازی ها و نکته سنجی ها و جمله بندی های خاص دورۀ صفوی که آن را سبک هندی نامیده اند و ظهور حکومت های صفویه، زندیه و افشاریه که بیشتر اوقات درگیر جنگ های داخلی بودند، در این دوران زبان و ادبیات فارسی نسبت به گذشته دچار رکود و عقب افتادگی ممتدی شد. این رکود تا تأسیس حکومت قاجاریه که نزدیک به پنجاه سال طول کشیده است، ادامه داشت. هرچند که در این مدت ایران از اهل علم و فضل خالی نبود؛ ولی به دلیل ظهور طوایف مختلف و تشتت و مخاصمات پیوسته، چندان مجال و آرامشی به وجود نیامد تا زبان و ادبیات فارسی رواجی در حد قبل از حملۀ مغول پیدا کند. در زمان صفویه مذهب رسمی ایران تشیع تعیین شد که سبب ترقی نظم و نثر مذهبی در این دوران شد. چون شاهان این سلسله به مدح و ستایش خود توسط شاعران و گویندگان توجهی نداشتند، انعام و صله به کسانی می دادند که بزرگان دین و امامان و ائمۀ اطهار را ستایش کنند. در اواخر قرن دوازدهم هجری نهضتی جدید برای رجوع به اسلوب قدما در ادبیات و زبان فارسی به وقوع پیوست که مرکز آن شهر اصفهان و هدف آن «بازگشت به سبک قدیم» بود. سخن سرایان و صاحبدلانی که در اصفهان گرد آمده بودند به این نتیجه رسیدند که: «گرایش به معانی دور از ذهن و خیالبافی های باطل، شعر را به پستی و انحطاط کشانده است و باید برای نجات از این پرتگاه دوباره به مکتب های پیشین روی آورد».