کتاب محمد (ص) و آیات خدا

Mohammed Und Die Zeichen Gottes
(قرآن و آینده اسلام)
کد کتاب : 49800
مترجم :
شابک : 978-9642245871
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب محمد (ص) و آیات خدا اثر نصرحامد ابوزید

کتاب حاوی مجموعه گفتگوهایی است که هلال سزگین در دو فصل از سال ۲۰۰۷، یعنی سه سال پیش از پایان حیات ابوزید، با او پیرامون مباحث گوناگونی انجام داده است. اصل کتاب به زبان آلمانی منتشر شده است و اصل گفتگوها هم به زبان انگلیسی بوده است. کتاب گرچه گفت وگو است، ولی شبیه ساختار متعارف گفت وگو منتشر نشده است. به این معنا که هلال سزگین اصل پرسش های خود را در متن کتاب نیاورده است و در چهارده بخش کتاب ما تنها با پاسخ های ابوزید، شبیه به یک یادداشت از سوی او مواجهیم.
چون گفت وگوها در سالهای پایانی عمر ابوزید انجام گرفته است، ما به نوعی با چکیده ای از متأخرترین اندیشه های قرآنی و دینی ابوزید مواجه می شویم. اندیشمندی که با طرح آرا و افکار خود تلاطمی در قرارگاه اندیشه های سنتی دینی خصوصا در جهان عرب درانداخت و از این نظر مرور آخرین دستاوردهای فکریش حتما برای محققان خواندنی خواهد بود. خصوصا آنکه ساختار کتاب گفت وگومحور است و از این نظر بیان روان و زبان شفاهی مباحث هضم آنها را آسانتر کرده است. البته مباحث کتاب نشان می دهد که گفت وگوها در زمانی انجام گرفته است که ابوزید هنوز متأخرترین ایده قرآن شناسی خود در کتاب تحریم، تاویل و نوآوری، یعنی چرخش از «متن»انگاری قرآن به ایده «گفتاری بودن» آن را به طور صریح مطرح نکرده است. یعنی جایی که او گفت قرآن را باید مجموعه گفتارهای پویا و تعاملی دانست که ابتدائا شفاهی بوده و قرآن متنی مکتوب قرارگرفته در شیرازۀ مصحف امروز، شفاهی بودن اولیه را از یادمان برده است . ابوزید در این کتاب هم در خلال گفت وگوها در جاهای متعددی نکاتی را مطرح می کند که می توان آنها را به منزله مقدمات و بارقه های آن نظریه نهایی دانست.

کتاب محمد (ص) و آیات خدا

نصرحامد ابوزید
نصر حامد ابو زید (متولد ۱۰ ژوئیه ۱۹۴۳—درگذشت ۵ ژوئیه۲۰۱۰) متفکر مصری قرآن و یکی از متکلمان آزاداندیش و پیشرو در اسلام بود. او برای پروژه خود یعنی تفسیر انسانی از قرآن مشهور است.نصر حامد ابو زید در نزدیکی طنطا دنیا آمد. در سن ۱۲ سالگی، او به اتهام هواداری از اخوان المسلمین به زندان افتاد. پس از دریافت آموزش‌های فنی او برای ارتباطات سازمان ملی در قاهره کار کرده‌است. در همان زمان، او در دانشگاه قاهره شروع به تحصیل کرد و درجه کارشناسی خود را در ۱۹۷۲، کارشناسی ارشد خود را در ۱۹۷۷ ب...