کتاب آفاق و اسرار عزیز شب

afagh va asar aziz shab
اخوان ثالث در گفت و گو با:عنایت سمیعی،رضا براهنی و…
کد کتاب : 4983
مترجم :
شابک : 9789643519476
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1012
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب آفاق و اسرار عزیز شب اثر مهدی اخوان ثالث

کتاب«آفاق و اسرار عزیز شب» مجموعه‌ای است شامل 30 گفت‌وگو درباره زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث که به کوشش مهدی مظفری ساوجی گردآوری شده اند.
ساوجی در این اثر به معرفی مهدی اخوان ثالث در گفت و گو با:عنایت سمیعی، رضا سیدحسینی، محمد قهرمان، مسعود کیمیایی، ابراهیم گلستان، ضیاء موحد، ایران درودی، احسان یارشاطر، رضا براهنی، سیمین بهبهانی، تقی پورنامداریان، صفدر تقی زاده، بهاءالدین خرمشاهی، عطاءالله مهاجرانی، اسماعیل خویی و… پرداخته است.
این نویسنده و محقق از سال 85 به جمع آوری این گفت و گوها با چهره‌های مختلف پرداخته که حاصلش مجموعه‌ا‌ی 1012 صفحه ای را شامل شده است.
مهدی اخوان ثالث (۱۰ اسفند ۱۳۰۷ – ۴ شهریور ۱۳۶۹)، شاعر پرآوازه، ادیب و موسیقی‌پژوه ایرانی بود. نام و تخلص وی در اشعارش م. امید بود.
او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش ملی و میهنی بود.
اشعار او زمینهٔ اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌است؛ همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارندهٔ ترکیبات نو و تازه است.
اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از وی اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی بود.

کتاب آفاق و اسرار عزیز شب

مهدی اخوان ثالث
مهدی اخوان ثالث (۱۰ اسفند ۱۳۰۷ مشهد - ۴ شهریور ۱۳۶۹ تهران)، شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی بود. نام و تخلص وی در اشعارش م. امید بود.اشعار او زمینهٔ اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌است؛ همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارندهٔ ترکیبات نو و تازه است.اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از وی اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی ...
قسمت هایی از کتاب آفاق و اسرار عزیز شب (لذت متن)
من بیشتر از آنکه اخوان را وفادار به پیشنهادهای نیما و پیرو راستین او بشمارم، مدافع با نفوذ شعر نیما می دانم. اخوان، هم با سخنان خود و هم با شعر خود مقام متزلزل شاعری نیما را تثبیت کرد. تسلط اخوان بر شعر و زبان ادبیات کلاسیک و تجربه های موفق او در شعر کهن سبب شد حداقل بسیاری از ادبای کلاسیک و کهن سرایان که حاضر نبودند شعر نیما را بخوانند، یا به حرف های او یا عده ای از مدافعان او گوش کنند، به حرف های اخوان توجه و در آن تامل کنند و در نتیجه کار نیما را یکسره بیهوده و بی معنی تلقی نکنند.