کتاب تاریخ چوگان

History of Polo in Iran and the Arab territories
در ایران و سرزمین های عربی
کد کتاب : 5333
شابک : 9789642091195
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ چوگان اثر آذرتاش آذر نوش

کتاب تاریخ چوگان توسط آذرتاش آذرنوش نویسنده ی ایرانی نوشته شده است. او در مقدمه ی این کتاب آورده است:
«کار همیشگی من نه چوگان بازی که فرهنگ و ادبیات است و زیبنده آن می بود که میان کار و ورزش پیوندی مییافتم تا از هر دو سو بهره مند شوم. خوشبختانه فرهنگ فارسی و عربی از اسب و سوارکاری و چوگان آکنده است، هرچند که زمینه های آن هنوز دست نخورده باقی مانده است. نخستین موضوعی که نظر مرا به خود جلب کرد آن بود که میدیدم اصطلاحات رایج میان سوارکاران با ترکی است یا عربی بافرنگی، و کلمات فارسی در آنها سخت اندک است، حال آنکه در زبان فارسی کهن انبوهی کلمه ی زیبای خوش آهنگ می توان یافت که بر اسب و ویژگی ها و اندام ها و رفتارهای گوناگون و ابزارهای وابسته به آن دلالت دارد. اما هیچ یک از دانشمندان ما به طور جدی در پی یافتن معانی دقیق آنها بر نیامده اند و کلمات را در کتابهایی چون نوروزنامه و آداب الحرب مبهم و نامفهوم رها کرده اند. من خود کوشیدم طی چند مقاله چندین کلمه را شناسایی و معنی یابی کنم، به این امید که پژوهشگران دیگری در این زمینهی بکر و دست نخورده به کار ادامه دهند... در آغاز قصد من آن بود که تاریخ چوگان را در سراسر جهان بررسی کنم. اما هنگامی که همه ی منابع گرد آمد، دیدم کشورهایی چون چین و هندوستان و ژاپن سنت چوگانی گسترده ای دارند. همچنین ورود چوگان به اروپا و آمریکا نیز خود داستان مفصلی است. از این رو، بهتر آن دیدم که کار خود را به ایران و سرزمین های عربی محدود سازم و برای کشورهای دیگر به خلاصه ای در چند صفحه بسنده کنم.
بدین سان کار به انجام رسید. آنگاه می بایست مینیاتورها و تصویرهایی را که از پیش تدارک دیده شده بود برای چاپ در کتاب مهیا سازیم»

کتاب تاریخ چوگان

آذرتاش آذر نوش
آذرتاش آذرنوش در ۲۹ بهمن ۱۳۱۶ در شهر قم به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در اهواز و دورهٔ دبیرستان را در تهران به پایان برد.وی در رشتهٔ ادبیات عرب دانشکدهٔ معقول و منقول دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. دورهٔ دکتری ادبیات عرب را از کشور فرانسه گرفت. از نخستین رسالهٔ دکتری خود «تحقیق و ترجمه بخشی از کتاب طبقات الشعرای ابن معتز» دفاع کرد. سپس در رشتهٔ ادبیات عرب به نگاشتن رسالهٔ دیگری با تصحیح کتاب «خریدهٔ القصر عمادالدین اصفهانی» پرداخت. او پس از حصول بر دومین دکتری خود به...
قسمت هایی از کتاب تاریخ چوگان (لذت متن)
در دوره فرمانروایی صفویان، که عملا با شاه اسماعیل اول آغاز شد، هم کشور پاره پاره ی ایران وحدت و هویت یافت و هم چوگان -در کنار انبوهی هنر دیگر- به اوج خود رسید. در شهر قزوین، که نخستین پایتخت صفویان بود، بازی های پرشکوهی برگزار می شد و ما به روایت هایی در این باره اشاره خواهیم کرد. اما در اصفهان بود که چوگان، به نوعی، بازی رسمی دربار صفوی شد و چندان اهمیت یافت که گویی در نقشه ی بازسازی پایتخت جدید، مکان آن را در میان زیباترین ساختمان های شهر پیشاپیش معین کردند.