کتاب کودتاهای ایران

Iranian coups
کد کتاب : 19382
شابک : 978-9642090044
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 440
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب کودتاهای ایران اثر سهراب یزدانی

کتاب "کودتاهای ایران" پژوهشی از "سهراب یزدانی" است که در آن چهار کودتای مهم تاریخ معاصر را بررسی کرده و کوشیده تا شباهت‌ها و تفاوت‌های این کودتاها را در کنار عملکرد نیروهای سیاسی درگیر در هر یک از این رویدادها مورد بررسی قرار دهد. وی در "کودتاهای ایران"، توجه خود را به نیروهای کودتاچی معطوف کرده که به دلیل مداخله‌ی غیرقانونی در سیاست و استفاده از زور، از آنها به نیکی یاد نمی‌شود.
برخی از اقداماتی که در جریان کودتاهای ایران رخ داد شامل اختفا، پوشاندن حقیقت، دروغ، رشوه، جاسوسی و قتل بود که در نتیجه، کودتاچیان ایرانی از افشای حقایق مربوط به مشارکت خود در آن خودداری کردند و همین مساله باعث شد پی بردن به حقایق "کودتاهای ایران"، برای محققین دشوارتر شود.
دخالت نیروهای خارجی نیز همواره نقش بزرگی در "کودتاهای ایران" داشته است. هزاران صفحه سند و مدرک افشا شده است که مشارکت بریتانیا و ایالات متحده در کودتاها را به تصویر می‌کشد. با این حال، همانطور که در مقدمه کتاب آمده است، "سهراب یزدانی" مدارکی را که ازغرب در مورد "کودتاهای ایران" ثبت شده، قابل اعتماد نمی‌داند و احساس می‌کند که هنوز موارد مخفیانه‌ی زیادی درباره مشارکت بریتانیا و آمریکا در کودتاهای ایران وجود دارد.
پژوهش "سهراب یزدانی" در این کتاب منحصر به کودتای سوم اسفند و بیست و هشتم مرداد نیست و در عوض دو کودتا در دوره‌ی مشروطه را نیز در بر می گیرد. وی تلاش کرده تا چارچوب نظری واحدی برای ارزیابی ویژگی‌های "کودتاهای ایران" بسازد و از آن برای نشان دادن این موضوع استفاده کند که "کودتاهای ایران" محصول یک درگیری سیاسی عظیم بین بازیگران صحنه‌ی سیاست در ایران است که عوامل بیگانه نیز در آن نقش دارند.

کتاب کودتاهای ایران

سهراب یزدانی
سهراب یزدانی متولد سال ۱۳۲۸ در بندرانزلی است. دکتری جامعه‌شناسی سیاسی‌ خود را در سال ۱۳۶۱ از دانشگاه کیل انگلستان دریافت کرده است. او در حال حاضر دانشیار دانشگاه تربیت معلم است و به پژوهش و تألیف در حوزه‌های جامعه‌‌شناسی و سیاست می‌پردازد.
دسته بندی های کتاب کودتاهای ایران
قسمت هایی از کتاب کودتاهای ایران (لذت متن)
غصب حاکمیت با ابزار نظامی موضوع تازه ای نیست. چند پژوهشگر نخستین نمونه های کودتا را در تمدن های چند هزار سال پیش یافته اند. اریک کارلتون سرزمین مصر در سده ی چهاردهم پیش از میلاد را گهواره ی کودتاهای بعدی می داند. سرداران در ایران ساسانی مدعیان تاج و تخت بودند. بهرام (وهرام ) چوبین، فرمانده سپاه ایران، پادشاهی خسروپرویز را نپذیرفت و به پایتخت سپاه کشید. خسرو گریخت و بهرام تاج شاهی بر سر نهاد. سرانجام خسرو به یاری رومی ها و ارمنیان بهرام را در هم شکست و او را از سرزمین ایران گریزاند. در سال های پایانی پادشاهی ساسانیان، یکی از سپهبدان به نام رستم ( رستهم) فرخزاد بر پایتخت دست انداخت و ملکه ی ساسانی، آذرمیدخت، را از تخت به زیر آورد و کور کرد. اما خود بر جای او ننشست، بلکه به شاه سازی پرداخت. به این ترتیب، در مدت چهار سال، ده شاهنشاه بر امپراتوری ساسانی حکومت راندند و...