کتاب غمنامه ی رستم و سهراب

Tragedy of Rostam and Sohrab
کد کتاب : 5385
شابک : 978-9645958006
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 220
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 46
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب غمنامه ی رستم و سهراب اثر جعفر شعار

"غمنامه ی رستم و سهراب" کتابی است از مجموعه ی ادب فارسی که به انتخاب و شرح دکتر "جعفر شعار" و دکتر "حسن انوری" به همت نشر قطره به عرصه ی چاپ رسیده است. مولفان این اثر تلاش کرده اند تا واژگان، ابیات و مفهوم های دشوار یا دارای ابهام از داستان رستم و سهراب را تشریح کرده و به این ترتیب خواننده را در درک بهتر این داستان معروف حماسی راهنمایی کنند. "غمنامه ی رستم و سهراب" به بخش منتخبی از شاهنامه اختصاص داشته و دکتر "جعفر شعار" و دکتر "حسن انوری" تلاش نموده اند تا تمام تحقیقات و آثار مکتوبی را که پیرامون این داستان و تا قبل از نگارش این کتاب منتشر شده را بررسی کنند و از قسمت های برجسته ی آن ها، برای ارائه ی این اثر به مخاطبین علاقه مند به شاهنامه و داستان های حماسی بهره ببرند.
در بخش نخست کتاب "غمنامه ی رستم و سهراب" از دکتر "جعفر شعار" و دکتر "حسن انوری"، ابتدا نحوه ی استفاده از کتاب شرح داده شده و نشانه ها و اختصاراتی که در ارائه ی این اثر به کار گرفته شده، برای خواننده توضیح داده شده است. در ادامه پس از پیشگفتار، دیدگاه هایی از شاعران، پژوهشگران ادبی و دیگر صاحاب نظران حوزه ی ادبیات، پیرامون قلم حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهکار بی نظیر او، شاهنامه، ذکر شده است و سپس به طور اختصاصی، دیدگاه هایی که مرتبط به داستان رستم و سهراب بوده، مطرح شده است. اما هسته ی اصلی کتاب، پرداختن به داستان رستم و سهراب و ابهام زدایی و تشریح ابیات آن است که دکتر "جعفر شعار" و دکتر "حسن انوری" آن را به نحو احسن به انجام رسانده اند.

کتاب غمنامه ی رستم و سهراب

قسمت هایی از کتاب غمنامه ی رستم و سهراب (لذت متن)
رستم برترین آفریده فردوسی است. اما او تنها نمودار نیرو نیست. او مجموعه ای است از اندیشه و خرد، نیرو و دلاوری، بردباری و ازخودگذشتگی، زیرکی، و منطقی سخت و استوار. او نمونه آرمانی فردوسی است. او تنها نماینده و مظهر توده های ایرانی است که به خامه هنرمند فردوسی با اجتماعی از نیکوترین گوهرهای مردی در قالب یک مرد تجسم یافته است. او در عین حال وحدتی است از گوهرهای متضاد. او خرد گودرز و پیران، پهلوانی و آیین خواهی گبر، دلیری و میهن دوستی و از خودگذشتگی بهرام، بی باکی و پیشروی بیژن، نیرومندی شگفت آور و پاکدلانه سهراب، و نازک دلی و آزرم سیاوش را در خود وحدت بخشیده است. اگر هریک از ایشان خداوند گوهرهای ویژه خویش است، رستم دارنده همه آنهاست. او دارنده والاترین گوهرهای مردمی است. پس این همه کردار شگفت آور رستم از سر چیست؟ … سهراب فرزند رستم است و از تخمه ی پهلوانان و خردمندان. گوهر راستین او در جوانی و دلاوری است، اما از خرد یکسره برکنار نیست. این درست است که سهراب بسیار جوان است، اما همین جوانی او سبب پیشروی اوست. همین جوانی است که او را از هرگونه آیین خواهی زیانمند برکنار می دارد، و این چنین به پیکار سنت هایی که در طول قرون پوسیده و سنگ شده اند می کشاند. این رزم تنها رزم پدر و فرزند نیست، بلکه شاید پیکار گذشته و آینده، پیکار آیین خواهی و آیین شکنی نیز هست. اما آیا گره های تراژدی به همین آسانی گشودنی است؟