کتاب از معنا تا صورت

Az Mana Ta Sourat
(طبقه بندی و تحلیل ریشه ها، زمینه ها، نظریه ها، جریان ها، رویکردها، اندیشه ها و آثار مهم نقد ادبی در ایران و ادبیات فارسی)،(2جلدی)
کد کتاب : 55633
شابک : 978-9643723590
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1228
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب از معنا تا صورت اثر مهدی محبتی

"از معنا تا صورت" کتابی است به قلم دکتر "مهدی محبتی" که "طبقه‌بندی و تحلیل ریشه‌ها، زمینه‌ها، نظریه‌ها، جریان‌ها، رویکردها، اندیشه‌ها و آثار مهم نقد ادبی در ایران و ادبیات فارسی" را به خوانندگان ارائه می‌نماید.
کتاب "از معنا تا صورت" در حقیقت اولین تلاش برای بنا گذاشتن، ساختن و به اثبات رساندن یک نظریه ادبی بومی و ایرانی‌ می‌باشد؛ زیرا دکتر "مهدی محبتی" به شدت به این مساله اعتقاد دارد که نمی‌توان بدون تکیه بر مبانی نظری، آثار ادبی را آن هم گاها در بالاترین سطح ممکن خود، ساخت و خلق کرد. برای سنت ادبی و ادبیات سنتی ایران‌زمین که در هر شرایطی و از هر منظری برخی از مهم‌ترین اثرهای ادبی را در دل خود پرورانده است و همواره با آثار ضعیف و ناسالم مبارزه کرده و در زمان تکوین و پیدایش آنها، از قرار گرفتنشان در زمره آثار والا ممانعت به عمل آورده است، چطور مقدور بوده که ببالد و قوی شود و بسط پیدا کند، اگر به زیربنای نظری، نقد و تئوری متکی نبود؟
اگر بهترین آثار ادبی ما بر اساس سنت ها و دیدگاه های قوی و هماهنگ بنا شده‌اند، این مبانی نظری و معیارهای انتقادی کجا هستند و چگونه پایه گذاری شدند؟ آیا می‌توان با این اجماع رایج و عامیانه موافق بود که فرهنگ و ادبیات ایران هرگز از نقد و نظریه نظام مند ادبی بهره ای نبرده است؟
کتاب "از معنا تا صورت" به قلم دکتر "مهدی محبتی" محصول یک جستجوی طولانی، زمان‌بر و حیاتی برای یافتن پاسخ‌های مستدل، منطقی و مستند به این سوالات و دغدغه‌هاست و این کار را با "طبقه‌بندی و تحلیل ریشه‌ها، زمینه‌ها، نظریه‌ها، جریان‌ها، رویکردها، اندیشه‌ها و آثار مهم نقد ادبی در ایران و ادبیات فارسی" انجام می‌دهد.

کتاب از معنا تا صورت

مهدی محبتی
مهدی محبتی نویسنده و پژوهشگر و استاد دانشگاه است. ویكارشناسي رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد 1367-1363(شاگرد اول دانشگاه)، كارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد 1370-1367(شاگرد اول دانشگاه)، دكتري رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران ، (1374 -1370) است. محبتی دانشیارزبان وادبیات فارسی دانشگاه زنجان می باشد.
قسمت هایی از کتاب از معنا تا صورت (لذت متن)
دانشا چون دریغم آیی از انک ... بی بهایی از تو بهاست ... بی تو از خواسته مبادم گنج ... همچنین زاروار با تو رواست ... با ادب را ادب سپاه بس است ... بی ادب با هزار کس تنهاست.