کتاب ناخودآگاه سیاسی

The political unconscious
روایت در مقام کنش نمادین اجتماعی
کد کتاب : 104467
مترجم :
شابک : 978-6220604778
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 420
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

ناخودآگاه سیاسی
The Political Unconscious
کد کتاب : 57410
مترجم :
شابک : 978-6003677166
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب ناخودآگاه سیاسی اثر فردریک جیمسون

این کتاب فارغ از مقدمه از شش فصل «درباره‌ی تفسیر: ادبیات همچون کنش نمادین اجتماعی»، «روایت‌های جادویی: درباره‌ی کاربرد دیالکتیکی نقد ژانر»، «رئالیسم و میل: بالزاک و مسئله‌ی سوژ»، «کین‌توزی موثق: گسست‌ها و ایدئولوژه‌های ژانری در رمان‌های «تجربی» جورج گیسینگ»، «رمانس و شیءوارگی: پی‌رنگ‌سازی و بستار ایدئولوژیک در کار جوزف کنراد»، «نتیجه‌گیری: دیالکتیک اتوپیا و ایدئولوژی» تشکیل شده است.


فردریک جیمسن ناخودآگاه سیاسی را برای نخستین بار به سال ۱۹۸۱ منتشر کرد، البته نه به‌قصد مشارکت در اندیشه‎بازار نظریه‌ورزی (شبه) انتقادی، بلکه اتفاقا به‌قصد ایراد فرانقدی مارکسیستی بر نقدهای موجود، در جهت برگذشتن از این نقدها.

دامنه‌ی وسیع تحلیل‌های مطرح در ناخودآگاه سیاسی، به‌همراه بینش انتقادی نافذ و قدرتمند نویسنده‌اش، خواندن این کتاب را برای علاقه‌مندان علوم انسانی چندان لذت‌بخش کرده است و برای صاحب‌نظران این علوم، چندان ناگزیر، که به‌رغم دامنه‌ی ارجاعات بسیار گسترده و دشوارخوان‌بودن نثر به‌غایت پیچیده‌اش، تاکنون به پرمخاطب‌ترین زبان‌های جهان برگردانده شده و وسیعا مورد استناد قرار گرفته است.

با ورود تفکر انتقادی فرانسه به فضای اندیشگانی آمریکا در دهه‌ی ۱۹۷۰، زمینه‌ی ظهور و گسترش حال‌وهوای کاملا تازه‌ای از اندیش‌ورزی انتقادی فراهم شد، زمینه‌ای که فردریک جیمسن آن را «اندیشه‌بازار» می‌خواند.

هدف جیمسن در اینجا، نظرکردن بر آشفته‌بازار نقد و گشودن چشم‌اندازی بوده است به وسعت «واپسین افق پیشاروی هرگونه خوانش و تفسیری».

کتاب ناخودآگاه سیاسی

فردریک جیمسون
فردریک جیمسون (Fredric Jameson‎؛ زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۳۴) , منتقد و نظریه‌پرداز آمریکایی است و بیشتر به خاطر تحلیل جریانهای فرهنگی معروف است.از آثار برجسته جیمسون می‌توان از پست مدرنیسم: منطق فرهنگی سرمایه داری متاخر و ناخودآگاه سیاسی نام برد.در حال حاضر جیمسون استاد ادبیات تطبیقی در دانشگاه دیوک است. در سال ۲۰۱۲، انجمن آمریکایی زبان نوین جایزه یک عمر تلاش آکادمیک را به جیمسون اعطا کرد.
قسمت هایی از کتاب ناخودآگاه سیاسی (لذت متن)
همیشه تاریخی کن! این تکیه کلام که مانند حکمی قاطع، و ای بسا همچون فرمانی فراتاریخی، از پیشینه ی هرگونه تفکر دیالکتیکی بر می آید، طبعا بر ضمیر ناخودآگاه سیاسی نیز خوش نشسته است…

: تاریخ نه متن است و نه هیچ گونه ای از روایت، خواه روایتی کلان باشد یا غیر از آن؛ تاریخ، علتی است غایب که جز در قالب متن به فهم درنمی آید؛ یعنی تنها از راه متنیت بخشی به امر واقع، و تنها پس از روایت پردازی واقعیت در ناخودآگاه سیاسی است که می توان به تاریخ نزدیک شد.