کتاب گ.پ.ئو

G.P.U.
(خاطرات یک چکیست)
کد کتاب : 57617
مترجم :
شابک : 978-6008967460
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 456
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1930
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب گ.پ.ئو اثر گئورگی سرگی یویچ آقابکوف

گئورگی آقابکوف، یک ارمنی ساکن در ترکستان روس، به عنوان یک مامور ساده به خدمت
دستگاه اطلاعاتی جمهوری جوان روسیه ی شوروی در می آید، پله پله در این دستگاه مخوف ارتقا می یابد، به ریاست شبکه ی اطلاعاتی شوروی در خاور نزدیک می رسد و دست آخر تبدیل به نخستین مامور عالی رتبه ی اطلاعاتی شوروی می شود که به غرب می گریزد. ترجمه ی خاطرات او، که با توصیف شبکه ی ماموران نفوذی شوروی در ایران و چند کشور دیگر منطقه همراه بود، نخست در مطبوعات فرانسه به چاپ رسید. این ترجمه ها را سفارت ایران در پاریس به تهران فرستاد که در پی آن در دستگاه حکومت نوپای پهلوی آشوب به پا شد...

این کتاب علاوه بر خاطرات آقایکوف، که بخش مهمی از آن به ایران اختصاص دارد، شامل پیوستی است که پایان کار و زندگی .وی را با مراجعه به مدارک و مستندات پرشماری، تا آنجا که امکان داشته، شرح می دهد.

کتاب گ.پ.ئو

گئورگی سرگی یویچ آقابکوف
گئورگی سرگی یویچ آقابکوف (1896-1937) سرباز ارتش سرخ شوروی، چکست، مامور OGPU و رئیس بخش شرقی OGPU (1928-1929) بود.او اولین افسر ارشد OGPU که به غرب گریخت (1930)، کتابهای افشاگری نوشت، که منجر به دستگیری گسترده دارایی های اطلاعاتی شوروی در شرق نزدیک و آسیای مرکزی شد.
قسمت هایی از کتاب گ.پ.ئو (لذت متن)
مرکز أ.گ. پ.نو (اداره کل سیاسی کشور) در مسکو واقع است، در میدان لوبیانکا، این مرکز همه بلو بین لوبیانکای بزرگ و لوبیانکای کوچک را اشغال کرده و در امتداد لوبیانکای بزرگ تا هنل «ساکت» در خیابان سریه نکا، که به هزینه أ.گ. پ. نو و به منظور به دام انداختن مسافران خارجی اداره می شود، کشیده شده است. مهمانان خارجی که در این هتل اقامت می کنند، تحت نظارت دقیق قرار می گیرند و وسایل آنها در غیابشان بازرسی می شود؛ مدیران هتل نیز همه از مأموران گ. پ.نو هستند، خانه های واقع در کوچه های وارسونوفیفسکی و میلیوتینسکی همه تبدیل به خوابگاه های عمومی برای مأموران شده و خلاصه همه منطقه بین لوبیانکا و خیابان سریه تنکا در اختیار أ.گ. پ.نو است.