کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران (گفتگو با کورش لاشایی)

Iran Left Movement
کد کتاب : 60986
شابک : 978-9647514194
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 464
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران (گفتگو با کورش لاشایی) اثر حمید شوکت

"حمید شوکت" در این مجلد از مجموعه کتاب‌های "نگاهی از درون به جنبش چپ ایران" به "گفتگو با کورش لاشایی" نشسته‌ است. در این گفتگوی چهارصد و شصت و چهار صفحه‌ای که به همت انتشارات اختران منتشر شده‌ است، خلاصه‌ای از زندگی یک چهره‌ای سیاسی ارائه می‌شود.
از میان افرادی که در مجموعه کتاب‌های "نگاهی از درون به جنبش چپ ایران" با آنها مصاحبه شده، مجلد پیش رو به "گفتگو با کوروش لاشایی" اختصاص دارد. او یکی از رهبران اولیه سازمان انقلابی است که به عنوان یک پزشک انقلابی زندگی خود را وقف درمان و سلامتی مردم در دورافتاده ترین روستاهای کردستان ایران و عراق نمود. "کوروش لاشایی" مدرک پزشکی و آرمان‌های انقلابی‌اش را در کنار هم برای خدمت به مردم به کار گرفت اما مسیر، مسیر خوش سرانجامی نبود. شخصیت‌های برجسته‌ سیاسی عراق، بسیار به او احترام می‌گذاشتند. وی با هدف سرنگونی رژیم سلطنتی و برپایی یک جمهوری مردمی ‌و دموکراتیک مبارزه می‎کرد که اندکی پس از ورود به کشور در چنگال ساواک اسیر شد و به همکاری با رژیم دیکتاتوری شاه درآمد.
"کوروش لاشایی" به دربار راه یافت و رئیس لژیون خدمتگزاران بشر شد. اما با وقوع انقلاب اسلامی، او که دیگر متحد سلطنت به حساب می‎آمد و در وحشت از دادگاه‌های انقلاب به سر می‎برد، این بار از کشور فرار کرد. دوری و در به دری ماه‌ها ادامه داشت تا اینکه توانست با شرکت در آزمون پزشکی و گذراندن امتحانات آن، یک بار دیگر به حرفه‌ی اصلی خود بازگردد و در سکوت به این شغل ادامه دهد. "کوروش لاشایی" درست زمانی که کتاب گفتگوهایش با "حمید شوکت" منتشر می‌شد در سن شصت و دو سالگی در اثر بیماری سرطان جان خود را از دست داد.

کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران (گفتگو با کورش لاشایی)

حمید شوکت
حمید شوکت متولد ۱۳۲۷ نویسنده و تاریخ‌نگار است. شوکت در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۴۶ او به آمریکا رفت. در آمریکا در مبارزات علیه جنگ ویتنام شرکت کرد و با پیوستن به جریان چپ، عضو سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا و کنفدراسیون جهانی شد. در نزدیکی انقلاب سال ۱۳۵۷ او در تأسیس جبهه دمکراتیک ملی مشارکت کرد و مدتی از اعضای هیئت تحریریه آزادی، ارگان آن جبهه بود.
دسته بندی های کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران (گفتگو با کورش لاشایی)
قسمت هایی از کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران (گفتگو با کورش لاشایی) (لذت متن)
امکان مقاومت در زیر شکنجه و در نهایت مرگ را چگونه می دیدی ؟ امکان مقاومت بیشتری نمی دیدم ، اما دلیل آنکه به این انتخاب دل نبستم این بود که میان خودکشی و کشته شدن تفاوتی بنیادین نمی دیدم . روزی بر حسب اتفاق در سلولم تعدادی قرص پیدا کردم ، قرصها را جمع کردم و فکر کردم شاید بتوانم به وسیله ی آنها خودکشی کنم . البته نمی دانستم قرص ها به چه مصرفی می آیند . این فکر در ذهنم بود ، اما از این تصمیم منصرف شدم . می گویی میان خودکشی و کشته شدن تفاوتی بنیادین نمی دیدی ، میان مرگ و زندگی چطور ؟ منظورم زنده ماندن به هر قیمت بود . دلیل انتخاب راه دوم ، یعنی زنده ماندن برایم این بود که نمی خواستم با مرگم عده ای را تشویق کرده باشم تا راهم را ادامه دهند . تا باز به همین شیوه به ایران بازگردند و به سرنوشت من دچار شوند . مسئولیت چنین کاری را نمی توانستم بپذیرم . از سوی دیگر ، زندگی یعنی امید ، یعنی پیدا کردن راه ، یعنی تلاش دوباره.