کتاب میعاد در دوزخ

Miad Dar Douzakh
(زندگی سیاسی خلیل ملکی)
کد کتاب : 38544
شابک : 978-9642072637
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 648
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب میعاد در دوزخ اثر حمید شوکت

کتاب "میعاد در دوزخ" که "حمید شوکت" آن را تالیف نموده است، اثری است که "زندگی سیاسی خلیل ملکی" را مورد بررسی قرار می دهد. "خلیل ملکی" یکی از بزرگ ترین نظریه پردازها و سیاست مداران معاصر ایرانی بود که از اولین افراد تشکیل دهنده ی جبهه ی ملی اول به حساب می آید. وی از جمله اشخاصی بود که با وجود اختلاف عقیده اش در بسیاری از موارد با دکتر محمد مصدق، تا پایان کار او، در زمره ی یاران نزدیکش باقی ماند اما بعد از کودتای بیست و هشت مرداد، در بیانیه ای این اتفاق را تنها تغییر دولت معرفی کرد.
کتاب "میعاد در دوزخ" از سیزده فصل تشکیل شده که در آن به مسائل مختلفی با محوریت "زندگی سیاسی خلیل ملکی" پرداخته شده است. از جمله ی این موارد می توان به کش و قوس ها با سفارت ایران در برلین، زندان قصر و پنجاه و سه تن زندانی، حزب توده ی شوروی و ایران، امتیاز نفت شمال و بحران آذربایجان، مقابله با رهبران حزب توده در ایران، اصلاح طلبی و انشعاب، حزب زحمتشکان ملت ایران، بحث آزادی و سوسیالیسم و اسلام و عدالت اجتماعی، عملکرد افرادی نظیر مصدق، بقایی و آیت الله کاشانی، تجربیات مصر، هند و یوگسلاوی، نهضت مقاومت ملی و جامعه ی سوسیالیست های آن اشاره کرد. در ادامه ی اثر "میعاد در دوزخ"، پس از پی نوشت و کتاب نامه، تصاویر و اسناد مریوط به مطالب داخل کتاب قرار گرفته که خوانندگان می توانند برای مطالعه و پژوهش بیشتر به آن ها رجوع کنند. این اثر به همت نشر اختران در ششصد و چهل و هشت صفحه به عرصه ی چاپ رسیده است.

کتاب میعاد در دوزخ

حمید شوکت
حمید شوکت متولد ۱۳۲۷ نویسنده و تاریخ‌نگار است. شوکت در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۴۶ او به آمریکا رفت. در آمریکا در مبارزات علیه جنگ ویتنام شرکت کرد و با پیوستن به جریان چپ، عضو سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا و کنفدراسیون جهانی شد. در نزدیکی انقلاب سال ۱۳۵۷ او در تأسیس جبهه دمکراتیک ملی مشارکت کرد و مدتی از اعضای هیئت تحریریه آزادی، ارگان آن جبهه بود.
قسمت هایی از کتاب میعاد در دوزخ (لذت متن)
در سومین سالگرد پادشاهی رضاشاه ، مجلس ششم شورای ملی قانون اعزام همه ساله صد دانشجو به خارج را تصویب کرد . این قانون سیزدهم خرداد ۱۳۰۷ در زمان دولت مهدی قلی خان هدایت ( مخبرالسلطنه ) در مجلس ششم به تصویب رسید و صد هزار تومان از بودجه کشور به آن اختصاص داده شد . بودجه ای نیز به این منظور برای چهار سال آینده به تصویب رسید و بنا شد از آن پس همه ساله صد هزار تومان به این بودجه افزوده شود . بر اساس این قانون ، دانشجویان اعزامی پس از گذراندن امتحانات لازم با آنچه 《مسابقه محصلین 》 نام داشته برگزیده می شدند . محل تحصیل و رشته های تحصیلی با توجه به نیازهای کشور از سوی دولت تعیین می شد . به دستور دولت، هیئتی برای سرپرستی دانشجویان تشکیل شد تا بر روند تحصیل و بازگشت آنان به کشور پس از پایان دوره تحصیلات عالی رسیدگی و نظارت کند . علاوه بر این ، پانزده معلم نیز از فرانسه استخدام شدند تا در رشته های مختلف در مدارس کشور به تدریس بپردازند .