کتاب خشونت و تقدس

Violence and the Sacred
(لب طلایی)
  • 15 % تخفیف
    520,000 | 442,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: دف دف
    نویسنده:
کد کتاب : 72245
مترجم :
شابک : 978-6226808521
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 656
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1972
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب خشونت و تقدس اثر رنه ژیرار

خشونت و تقدس مطالعه برجسته رنه ژیرار در مورد شر انسانی است. در اینجا ژیرار خشونت را آنگونه که در طول تاریخ، ادبیات و اسطوره بازنمایی می‌شود، بررسی می‌کند. تحلیل‌های نیرومند و تأمل برانگیز ژیرار از روایت کتاب مقدس، تراژدی یونانی و لینچ و قتل‌عام‌هایی که توسط دولت‌های معاصر تبلیغ می‌شود، استدلال اصلی او را نشان می‌دهد که خشونت متعلق به همه است و در قلب امر مقدس است.
ژیرار نقش آیینی قربانی را مورد بحث قرار می دهد و به دنبال توضیح این واقعیت است که گاهی اوقات به عنوان "وظیفه مقدسی که باید در معرض خطر جدی نادیده گرفته شود" و گاهی اوقات به عنوان "نوعی فعالیت مجرمانه که خطرات گرانش یکسانی را به دنبال دارد" به نظر می رسد. ". او مفهوم «بحران قربانی» و نقش قربانی را بررسی می کند. جنبه‌هایی از فرهنگ یونانی که او بررسی می‌کند شامل تراژدی یونانی، دین یونان باستان و فیلسوف یونانی هراکلیتوس است. در میان متفکران مدرن، او نظریات هانری هوبرت جامعه شناس و مارسل ماوس انسان شناس را مرور می کند و آثار فردریش نیچه فیلسوف و ژرژ باتای روشنفکر را مورد بحث قرار می دهد. او توتم و تابو (1913)، اثری از زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی را دوباره ارزیابی می کند. او می نویسد که در حالی که توتم و تابو به طور گسترده ای رد شده اند، او به این اثر به گونه ای متفاوت می نگرد و مفهوم آن را از قتل جمعی نزدیک به مضامین کار خود می داند. او همچنین نظریه فروید درباره عقده ادیپ و تابوی محارم را دوباره ارزیابی می کند. او همچنین در مورد کار انسان شناس کلود لوی استروس بحث می کند.

کتاب خشونت و تقدس

رنه ژیرار
رنه ژیرار (René Girard) (زاده ۲۵ دسامبر ۱۹۲۳ - درگذشته ۴ نوامبر ۲۰۱۵) ، تاریخ‌نگار، منتقد ادبی و فیلسوف علوم اجتماعی فرانسوی ساکن آمریکا بود. آثار او اغلب به سنت انسان‌شناسی فلسفی تعلق دارد. ژیرار نزدیک به ۳۰ جلد کتاب در بسیاری از حوزه‌های آکادمیک نوشته است.
نکوداشت های کتاب خشونت و تقدس
His fascinating and ambitious book provides a fully developed theory of violence as the 'heart and secret soul' of the sacred.
کتاب جذاب و جاه طلبانه او نظریه ای کاملا توسعه یافته از خشونت به عنوان "قلب و روح مخفی" امر مقدس را ارائه می دهد.
Victor Brombert

I regard his book as crucial reading for anyone interested in the dynamics of society and culture.
من کتاب او را برای هر کسی که به پویایی جامعه و فرهنگ علاقه مند است، خواندنی حیاتی می دانم.
Victor Turner

قسمت هایی از کتاب خشونت و تقدس (لذت متن)
اگر آیین قربانی شباهتی به خشونت جنایی داشته باشد، بنابراین همان گونه که تراژدی یونانی به وضوح نشان میدهد، همه اشکال خشونت می توانند بالاخره بر حسب نوعی از آیین قربانی توصیف شوند. گاهی دیده شده که شاعران تراژدی پردهای پوشیده از لفاظی بر واقعیت های پست زندگی می افکنند. درست است، ولی اگر جنایت و آیین قربانی، با یکدیگر مربوط نبودند، به این بازی دوسویه جابه جایی، تن درنمی دادند. این موضوع، آن قدر بدیهی به نظر می رسد که شاید یادآوری آن غیر ضرور بنماید، ولی، دلایل ظاهری برای آیین قربانی را می توان به آسانی کنار گذاشت، و دقیقا به همین دلیل نیازمند توجه ویژه است. اگر به این باور رسیده باشیم که قربانی کردن، سنتی اساسا نه نماما) نمادین است، در آن صورت، در باره آن هر تفسیری را می توان به کار بست. یعنی موضوعی است که به تأویلات و توجیهات، تن در می دهد.