کتاب نژادنامه پادشاهان ایرانی نژاد

Iranian Kings
کد کتاب : 80504
شابک : 978-6008955498
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نژادنامه پادشاهان ایرانی نژاد اثر رضا قلی خان هدایت

نژادنامه‌ی پادشاهان ایرانی‌نژاد و سلطنت ایشان پس از ظهور دین اسلام رساله‌ای است به نظم و نثر در تبارشناسی شاهان ایرانی که به سلاطین ساسانی‌نسب می‌رسیده‌اند. این کتاب را رضاقلی‌خان هدایت در یک مقدمه، هجده طبقه و یک خاتمه تنظیم کرده‌است. او هدف از تألیف این رساله را درخواست دوستی می‌داند که از او می‌خواهد اگر از نژاد بزرگان و تخمه‌ی شاهان ایران، مردانی به بزرگی رسیده‌اند و خداوند کیایی و سترگی شده‌اند، در کتابی فراهمشان آورد و لختی از نهاد و نژادشان بازگوید.
این کتاب نتیجه‌ی پژوهش‌های دودمان‌شناسی امیرالشعرای هدایت، یکی از مورخان نامدار عصر قاجار است و از نخستین کتاب‌های تبارپژوهی و نسل‌شناسی به‌شمار می‌آید.

کتاب نژادنامه پادشاهان ایرانی نژاد

رضا قلی خان هدایت
رضاقلی‌خان هدایت طبرستانی (زادهٔ ۱۸ خرداد ۱۱۷۹ تهران (اصالتاً هزارجریب مازندران) - درگذشتهٔ ۸ تیر ۱۲۵۰ تهران)، ادیب، شاعر و تذکره‌نویس سدهٔ سیزدهم هجری در ایران در دوران حکومت محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار بود.رضاقلی خان طبرستانی ملقب به لَلِه‌باشی در ۱۸ خرداد ۱۱۷۹ در تهران متولد شد. پدرش آقا محمّد طاهر طبرستانی از اعیان قریهٔ چارده هزارجریب (که امروزه تبدیل به شهردیباج در شهرستان دامغان شده است) ، از ملازمان جعفر قلی خان قاجار و در زمان آقامحمد خان خزانه‌دار بود و در...