کتاب نبرد درالوک

Nabard-e Deralook
(خاطرات سردار جعفر جهروتی زاده)
کد کتاب : 81904
شابک : 978-9644718687
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 256
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب نبرد درالوک اثر محمود جوانبخت

کتاب نبرد درالوک: خاطرات سردار جعفر جهروتی‌زاده به قلم محمود جوانبخت، روایتی داستانی از عملیات‌ها و خاطرات سردار جهروتی‌زاده است که از ناگفته‌های جنگ ایران و عراق سخن می‌گوید.
شیوه‌ی نگارش این کتاب خاطره‌نگاری داستانی است که حکایت تصرف شهر درالوک واقع در عراق را روایت می‌کند. این اثر شامل چهارده فصل است و با دوران کودکی جعفر جهروتی‌زاده آغاز می‌شود. فصل دوم زندگی او در دوران نوجوانی و جوانی را بازگو می‌کند و در فصل‌های بعدی به روایت خاطراتی از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و شکل‌گیری تیپ محمد رسول الله به فرماندهی حاج احمد متوسلیان، و در ادامه نیز خاطراتی از عملیات‌های بیت المقدس، فتح المبین، آزادی خرمشهر و شهادت فرماندهانی چون حاج ابراهیم همت، مهدی باکری، حاج احمد متوسلیان و کاظم رستگار می‌پردازد.
این کتاب مستندی ارزشمند از ناگفته‌های بسیاری از دلاوران جنگ همچون شهیدان متوسلیان، همت، چراغی و رضا دستواره را روایت می‌کند و با نثر ساده و روانی که دارد تاثیرگذاری‌اش را دوچندان می‌کند.
جعفر جهروتی‌زاده مدت زیادی به عنوان فرمانده یکی از یگان‌های پارتیزانی خدمت‌گذاری می‌کرد. او در اواسط سال 1363 از لشکر 27 جدا شد و به فرماندهی یگان ویژه شهادت‌، مأمور تشکیل و سازماندهی این سازمان پارتیزانی ‌را در دست گرفت. یگانی که انجام عملیات در داخل خاک عراق و پشت جبهه دشمن از جمله وظایف و مأموریت آن بود.
او رهبری عملیاتی را بر عهده داشت که بسیار مهم و خطرناک بودند. عملیات‌هایی در سرما و یخبندان کردستان عراق، ده‌ها روز پیاده‌روی با تجهیزات جنگی، کمترین آذوقه و عبور از مسیر‌های صعب‌العبور بود. انهدام تأسیسات چندین شهر عراق از جمله دیانا و درالوک از مهم‌ترین کارهایی بود که او و همرزمانش در زمان جنگ انجام دادند.
این کتاب و خاطراتی که در آن آورده شده است یک استثناء محسوب می‌شوند به جهت اینکه از نبردهای پارتیزانی در جنگ با عراق، که بیشتر هم در کوهستان‌ها و شهرهای مرزی عراق رخ می‌داده کمتر خاطراتی دیده می‌شود.
او در عملیات‌های جنوب و غرب و کردستان هم خدمت کرده است اما به دلیل اینکه محوریت این کتاب عملیات تصرف شهر درالوک در عمق خاک عراق است، به عملیات‌های دیگری که در طول دوران دفاع مقدس انجام می‌شد کمتر اشاره می‌شود. جعفر جهروتی‌زاده هنوز هم از مجروحیت‌های سنگین زمان جنگ بسیار رنج می‌برد.
کتاب نبرد درالوک با گفت‌ و گوی حضوری این رزمنده که در شش جلسه و در مجموع حدود پانزده ساعت به بیان خاطرات خود پرداخته، انجام شده است.

کتاب نبرد درالوک

محمود جوانبخت
محمود جوانبخت در سال 1351 در تهران متولد و تحصیلات خود را تا پایان مقطع کارشناسی در رشته تاریخ ادامه داد، زمینه فعالیت او روزنامه‌نگاری است. او علاوه بر سردبیری نشریه خاطره امروز با نشریات سلام و بیان و گروه ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری همکاری دارد. از میان‌ آثار او کتابهای سقوط، آبی + قرمز و مهربان مثل مسیح در جشنواره کتاب کانون برگزیده شده، کتاب جا مانده از کاروان برگزیده جشنواره ادبیات عاشورایی و کتاب حکایت آن مرد غریب، برگزیده جشنواره دفاع مقدس است. جامانده از کاروان، آبی + قرم...