کتاب درباره ادبیات

On Literature and Art
کد کتاب : 87169
مترجم :
شابک : 978-6222672911
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 252
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب درباره ادبیات اثر آناتولی لوناچارسکی

آناتولی لوناچارسکی، اندیشمند، منتقد ادبی، و نخستین کمیسر مردمی آموزش در دوران اتحاد جماهیر شوروی، به خاطر دیدگاه‌های مارکسیستی و تحلیل‌های عمیق و نوآورانه‌اش در زمینه‌های ادبیات، هنر و فلسفه شهرت دارد. کتاب "درباره ادبیات" (On Literature and Art) اثر او، مجموعه‌ای است از مقالات، سخنرانی‌ها و نوشته‌ها که به بررسی نقش ادبیات و هنر در جامعه و تأثیر آن بر توسعه انسانی می‌پردازد. در این اثر، لوناچارسکی با بکارگیری منطق مارکسیستی، به تحلیل و نقد ادبیات و هنر به عنوان ابزارهایی برای انعکاس و تغییر واقعیت‌های اجتماعی-اقتصادی می‌پردازد. او هنر را نه تنها به عنوان مظهری از زیبایی شناختی، بلکه به عنوان یک ابزار قدرتمند برای آموزش و پرورش، تبلیغ و تغییر اجتماعی قلمداد می‌کند.
"درباره ادبیات" بر این باور است که ادبیات و هنر باید به مثابه ابزارهایی برای رشد آگاهی طبقاتی و بالندگی فرهنگی کارگران به کار روند. لوناچارسکی این مفهوم را که هنر باید خدمتگزار ایدئولوژی و اهداف انقلابی باشد، ترویج می‌دهد. او بر این نکته تأکید دارد که هنر و ادبیات باید با مسائل اجتماعی ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و به تبیین و ارتقای وضعیت کارگران و طبقه محروم بپردازند. در بخش‌هایی از کتاب، لوناچارسکی به تحلیل نقش ادبیات در دوران پیش و پس از انقلاب اکتبر می‌پردازد و اینکه چگونه ادبیات می‌تواند به عنوان ابزاری برای بیان ایده‌ها و ایجاد تحولات فکری و اجتماعی عمل کند. او با بررسی آثار نویسندگان مختلف، از جمله دوستویوفسکی و گورکی، نشان می‌دهد که چگونه ادبیات می‌تواند درک ما از جامعه و فرد را گسترش دهد. همچنین، لوناچارسکی در کتاب "درباره ادبیات" به اهمیت آموزش هنری در نظام آموزشی و تأثیر آن بر جامعه‌ای که در حال گذار است، پرداخته است. او معتقد است که هنر و ادبیات باید جزئی لاینفک از فرهنگ و آموزش عمومی باشند تا بتوانند به عنوان وسایلی برای تحلیل و فهم بهتر جهان عمل کنند. کتاب "درباره ادبیات" مجموعه‌ای است که نه تنها به عنوان یک منبع تاریخی در مورد ادبیات دوران اولیه شوروی، بلکه به عنوان یک اثر فکری مهم در حوزه مطالعات ادبیات و هنر معاصر اهمیت دارد. با توجه به زبان و فرهنگ پربار فارسی، ترجمه این کتاب فرصتی را فراهم می‌کند تا مخاطبان فارسی‌زبان با ایده‌های یکی از تأثیرگذارترین اندیشمندان مارکسیستی در حوزه هنر و ادبیات آشنا شوند و درک عمیق‌تری از نقش هنر در جامعه و تاریخ بدست آورند.

کتاب درباره ادبیات

آناتولی لوناچارسکی
آناتولی واسیلیویچ لوناچارسکی (به روسی: Анато́лий Васи́льевич Лунача́рский) (زاده ۲۳ نوامبر، ۱۸۷۵- درگذشتهٔ ۲۶ دسامبر، ۱۹۳۳) نویسنده، روزنامه‌نگار، تاریخ‌دان، آرشیویست، منتقد ادبی، سخن‌پرداز و انقلابی روسی، از انقلابیون بلشویک بود و به خاطر مهارت خارق‌العاده‌اش در سخن‌رانی معروف است.او در دولت شوروی، از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۹، به عنوان اولین کمیسر خلق برای آموزش اتحاد شوروی فعالیت کرد.از او آثار مفصلی در مورد زندگی شخصی رهبران انقلاب اکتبر، به‌خصوص لنین و تروتسکی، ...