کتاب چهار مقاله درباره آزادی

Four essays on liberty
کد کتاب : 9377
مترجم :
شابک : 9789644870569
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 357
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1969
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب چهار مقاله درباره آزادی اثر آیزایا برلین

اثر ماندگار "آیزایا برلین" با عنوان "چهار مقاله در باب آزادی" شامل چهار مقاله با موضوع مشترک آزادی است که بین سال های 1949 تا 1969 به شکل سخنرانی یا مقاله برای نشریات، منتشر شده اند. "آیزایا برلین" در دانشگاه آکسفورد درس خواند و بعد هم در همان دانشگاه استاد فلسفه ی سیاسی شد. گفته می شود در میان همه ی فیلسوفانی که درباره آزادی نظریه پردازی کرده اند، او بهتر از همه این مفهوم را بررسی کرده است. این جلد از کتاب "چهار مقاله در باب آزادی" شامل مقاله های "ایده های سیاسی در قرن بیستم" ، "اجتناب ناپذیری تاریخی" ، "دو مفهوم آزادی" و "جان استوارت میل و پایان زندگی" است.این کتاب برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به بالا و با دانش فلسفه ، تاریخ و سیاست در نظر گرفته شده است. "چهار مقاله در باب آزادی" ایده های سیاسی مربوط به آزادی و آزادی فردی در قرن بیستم است.
اکونومیست مقاله ی "اجتناب ناپذیری تاریخی" را "ادعایی باشکوه از واقعیت آزادی بشر و نقش انتخاب آزاد در تاریخ" توصیف کرده است. مقاله ی "دو مفهوم آزادی" مانیفست زنگ زده ای برای تکثرگرایی و آزادی فردی است و مقاله ی "جان استوارت میل و پایان زندگی" مقدمه ای طولانی و استادانه است که مخصوص این مجموعه نوشته شده است و در واقع نویسنده از طریق این مقاله به منتقدان خود پاسخ می دهد. مقاله ی نخست این کتاب که در سال ۱۹۴۹ نوشته شد، مفهوم آزادی فردی و تحولات آن را در نیمه اول قرن بیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، این مقاله تحلیلی است هوشمندانه از استقرار نظام های جدید و ستیزه جوی کمونیستی و فاشیستی و تحول پدید آمده در نگرش و برداشت ها نسبت به آرمان آزادی که بر اثر استقرار این نظام ها رخ داده بود.

کتاب چهار مقاله درباره آزادی

آیزایا برلین
آیزایا برلین (۶ ژوئن ۱۹۰۹ – ۵ نوامبر ۱۹۹۷) فیلسوف سیاسی، اندیشه‌نگار و نظریه‌پرداز سیاسی و استاد دانشگاه و جستارنویسی بریتانیایی بود. آوازه‌اش در بیشتر عمر مرهون دفاع از لیبرالیسم، گفتگوهای مهم و درخشان، حمله به تحجر، تعصب و تندروی سیاسی و نوشته‌های قابل فهم در زمینهٔ تاریخ اندیشه‌هاست.وی در خانواده‌ای متمول و یهودی در ریگا پایتخت لتونی، (در آن زمان لتونی جزء روسیه بود) به‌دنیا آمد. پدرش مندل برلین، تاجر ثروت‌مند چوب بود. خانوادهٔ برلین در ۱۹۱۵ به...
نکوداشت های کتاب چهار مقاله درباره آزادی
Liberty not only offers a comprehensive overview of Isaiah Berlin's main topics and ideas, but also enables us to understand the development and relevance of those ideas in the context of his personality.
کتاب نه تنها یک مرور کلی از مباحث و ایده های اصلی آیزایا برلین ارائه می دهد ، بلکه به ما این امکان را می دهد تا پیشرفت و ارتباط این ایده ها را در زمینه ی شخصیت وی درک کنیم.
Steffen Gross, Dialektik

These famous essays are informed by that radical humanism, in the truest sense of that impoverished word, which has attached Sir Isaiah so closely to such nineteenth century figures as Herzen and Mill
این مقاله های معروف از اومانیسم رادیکال به معنای واقعی کلمه اش ، که سر آیزایا را به شخصیت های قرن نوزدهم مانند هرزن و میل نزدیک کرده است ، اطلاعات در بردارد.
Philip Toynbee, Observer

قسمت هایی از کتاب چهار مقاله درباره آزادی (لذت متن)
این کتاب که شاید مهمترین و بحث انگیز ترین آثار ایزایا برلین متفکر نامدار و استاد روسی تبار دانشگاه آکسفورد انگلستان است، چنانکه از نامش بر می آید، مجموعه چهار مقاله است که اندیشه آزادی را جهت جامع، یا وجه اشتراک آنها باید دانست. نخستین از این مقاله ها که در ۱۹۴۹ نوشته شده مفهوم آزادی فردی و تحولات آن را در خلال مبارزات ایدئولوژیک نیمه اول قرن حاضر مورد بررسی قرار می دهد. مقاله دوم تجزیه و تحلیلی است دقیق و عالمانه از مساله آزادی فردی و ارتباط آن با آنچه ضرورت یا ناگزیری تاریخ نامیده می شود که به صورت خطابه در ۱۹۵۳ در مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن ایراد شد و متعاقبا از سوی موسسه انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ و منتشر گردید؛ این مقاله و مقاله سوم که مشتمل بر بحثی بسیار جالب توجه در تفکیک دو مفهوم مثبت و منفی آزادی و اهمیت این تفکیک از دیدگاه تاریخ عقاید و آرام می باشد، اظهار نظرها و بگو مگوهای زیادی را از ناحیه بسیاری از متفکران معاصر به دنبال داشت. مولف، در 1969، آن سه مقاله را همراه با مقاله چهارم در باره جان استوارت میل به صورت کتابی چاپ کرد و طی رساله ای که به عنوان مقدمه بر این کتاب نوشت اعتراضها و خرده گیری هایی را که تا آن تاریخ مطرح شده بود مورد بررسی قرار داد و به پاسخ مخالفان و منتقدان خود پرداخت.