کتاب زمینه و زمانه پدیدارشناسی

The field and time of phenomenology
جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر
کد کتاب : 10588
شابک : 9789643115500
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1016
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب زمینه و زمانه پدیدارشناسی اثر سیاوش جمادی

"زمینه و زمانه پدیدارشناسی" اثری است از "سیاوش جمادی" که در آن "جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر" ارائه می کند. این کتاب یکی از بهترین آثار تالیفی ارائه شده پیرامون پدیدارشناسی می باشد و از این جهت با آثار غربی ترجمه شده به فارسی نیز رقابت می کند.
"زمینه و زمانه پدیدارشناسی" از ده بخش اصلی تشکیل که هر کدام دارای زیربخش هایی مرتبط با عنوان آن فصل می باشند. "سیاوش جمادی" در ابتدا زمینه های مربوط به این موضوع و گام های اولیه در مسیر آن را در کنار پژوهش های منطقی بررسی می کند و سپس در دو بخش، اصول و ماحصل پدیدار شناسی هوسرل و تاثیرات بعد از او را مورد کاوش قرار می دهد. به این ترتیب حیات و آرمان های اساسی هوسرل و آنچه به عنوان میراث از او باقی ماند در چهار فصل تجزیه و تحلیل شده است. در میانه ی کتاب، بحث هستی شناسی بنیادین و پدیدارشناسی هرمنوتیکی مطرح می شود و علاوه بر گسترش و نقد آن، بنیادهای هستی انسان نیز زیر ذره بین قرار می گیرد. در خلال بحث های مطرح شده، نظریات و عقاید هایدگر نیز عرضه شده است و نظریات او پیرامون مساله ی عمل، حیات و تفکر او پس از جنگ، تاثیر فلسفه ی وی در فرانسه و نقدها و دیگر تاثیرات وی به وضوح تشریح شده است.
"زمینه و زمانه پدیدارشناسی" صرفا یک خوانش تکراری و بازگویی پژوهش های غربی صورت گرفته پیرامون این موضوع نیست، بلکه نویسنده به شکل فعال، زمینه های فرهنگی و تاریخی پدیدارشناسی را در مباحثات مختلف کاوش می کند و پژوهشی چالش برانگیز از متون و نظریات روشنفکران بزرگ اروپایی به خواننده ارائه می کند.

کتاب زمینه و زمانه پدیدارشناسی

سیاوش جمادی
سیاوش جمادی، متولد سال 1330 نویسنده و مترجم آثار ادبی و فلسفی، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران در سال 1353 و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد فلسفه غرب از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
دسته بندی های کتاب زمینه و زمانه پدیدارشناسی
قسمت هایی از کتاب زمینه و زمانه پدیدارشناسی (لذت متن)
مسلما از آنجا که راهی که عرفا از آن سخن گفته اند تجربی است ، تا خود شخصا آن را نپیموده باشیم ، در باره درستی و نادرستی آن حتی با استدلال های کتاب نقد عقل محض کانت نیز نمی توانیم حکمی قطعی صادر کنیم . این درست که کانت ایده های جهان و روان و خدا را بر حسب ساختار ذاتی فاهمه خارج از حد فهم می داند ، اما عرفا از فهمی که صرفا از جانب انسان است سخن نمی گویند . آنها ، درست یا نادرست ، مدعی اند که در آغاز علمی اجمالی و دورادور به حقیقتی دارند پایان راه به مشاهده ، حضور و شهود آن و حتی محو شدن در آن می رسند ، و این نوعی معرفت است نه تقلید طوطی وار و تعطیل فکر ، با این فرق که نه صرفا از جانب انسان بل از عنایت همان حقیقت بیرون از فاهمه نیز هست . بنابراین ، ایمان درجا زدن در عادتی دیرینه از ترس خطر نیست . ایمان ادراک حضور ، تصدیق دل به آنچه از غیب مکشوف میگردد و مشاهده ای است زنده که ابوالحسن خرقانی در باره آن گفته است : « مقامی پدید آمد که از آن خوشتر ندیدم . همه حق دیدم ... و از هر چه دون حق است زاهد گردیدم . این زهد خود تلاشی نستوه و شگفت انگیز چهل سال در گبرگی بباید گذاشت تا مرد را با ایمان رسد . »