کتاب پرتاب های فلسفه

Partab-haye Falsafeh
کد کتاب : 33888
شابک : ‏‫‭978-6220403364‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 112
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت
نوع چاپ : دیجیتال - POD

معرفی کتاب پرتاب های فلسفه اثر محمدمهدی اردبیلی

"پرتاب های فلسفه" کتابی است به قلم "محمدمهدی اردبیلی" که مجموعه ای از یادداشت های فلسفی وی را در بر می گیرد. این کتاب که در صد و یازده صفحه به همت نشر ققنوس به انتشار رسیده، مطالبی را در بردارد که پیش از این به شیوه های مختلف از وی منتشر شده اما اکنون به صورت مشخص و در قالب کتاب "پرتاب های فلسفه"، مورد بازنویسی و ویرایش قرار گرفته است.
آنچه "محمدمهدی اردبیلی" به آن معتقد است، ماهیت پرتاب شونده ی هر متن و مطلبی است که به نگارش در می آید. از دید وی نمی توان پیش بینی کرد که نتیجه این پرتاب چه خواهد بود. آیا تاثیرگذار جلوه خواهد کرد یا بی اهمیت، سطحی به نظر خواهد رسید یا عمیق، و اصیل دریافت خواهد شد یا مبتذل. این چیزی است که نه نویسنده می تواند آن را پیش بینی کند و نه دیگران و در واقع سرنوشت یک متن، امری قابل پیش بینی نیست. وی "پرتاب های فلسفه" را بیش از هر چیزی مطلبی برآمده از تامل می داند و آن را متنی پژوهشی و آکادمیک تلقی نمی کند. از آنجایی که نویسنده در این کتاب دیدگاه ها و ایده های شخصی خود را تشریح کرده بنابراین همچون دیگر متون تحقیقی، خبری از ارجاع های فراوان نیست و اندک ارجاعات صورت گرفته نیز در پایان اثر ذکر شده است.
"محمدمهدی اردبیلی" این اثر را در چهار بخش تدوین کرده که در آن به موضوعاتی نظیر خلق و حیات متن، نقدهای رادیکال و درون زا، اندیشیدن به حال، بحران فلاسفه، تعهد فیلسوف، روشنفکر مردمی، معصومیت، ترس، عشق، سفر، مرگ، سوگواری، سکوت و مسائلی از این دست پرداخته است.

کتاب پرتاب های فلسفه

محمدمهدی اردبیلی
محمدمهدی اردبیلی متولد ۱۳۶۱ نویسنده، مترجم و مدرس دانشگاه است. او فارغ‌التحصیل دکترای فلسفه از دانشگاه تبریز و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.آثار منتشر شده از او عبارتند از:آگاهی و خودآگاهی در پدیدارشناسی روح هگل، نویسنده: محمدمهدی اردبیلی، انتشارات روزبهان، ۱۳۹۰.هگل: از متافیزیک به پدیدارشناسی، محمدمهدی اردبیلی، تهران: نشر علمی، ۱۳۹۴.می ۶۸ در فرانسه، نویسنده: ژیل دلوز، آلن بدیو و دیگران، ترجمه: سمیرا رشیدپور، محمدمهدی اردبیلی، انتشارات رخد...
قسمت هایی از کتاب پرتاب های فلسفه (لذت متن)
هر متنی نوعی پرتاب است، پرتابی که نتیجه اش اساسا غیرقابل پیش بینی است. در این معنا نوشتن نوعی قمار است. فرد تأملی می کند و چیزی می نویسد. این که این نوشته متنی اصیل است یا مبتذل، موثر است یا بی اهمیت، عمیق است یا سطحی، ماندگار است یا گذرا، پیشاپیش روشن نیست. نه نویسنده و نه حتی دیگران نمی توانند سرنوشت یک متن را پیش بینی یا تعیین کنند. چه متن ها که در ابتدا همگان آن ها را متونی تاریخ ساز و ماندگار می پنداشتند اما حتی یک دهه نیز دوام نیاوردند و به دست فراموشی سپرده شدند؛ چه متن ها که زمانی عمیق خوانده می شدند و امروز مطلقا مبتذل و سطحی محسوب می شوند؛ و چه متن ها که ابتدا با خنده و تمسخر منتقدان مواجه شدند، اما امروز سرفصلی مهم از تاریخ یک تمدن اند. پس متن به راستی، همچون تاس، به میانه جهان و مردمان پرتاب می شود. اما دو پرسش مهم در این جا قابل طرح است: اول این که متن چگونه تولید می شود؟ و دوم این که چه چیزی به متن معنا، جایگاه یا، در یک کلام، «آینده» می بخشد؟

فیلسوفان پس از پارمنیدس برای هزاران سال منطق هستی را، یعنی ندای هراکلیتوس را، بحران ضروری هستی شناختی را، فراموش/پنهان کردند. امروز هرچند مدتی است که با رها شدن از سلطه ثبات گرایی جزم اندیشانه این ندا انعکاس یافته و به گوش ها رسیده، اما عملا دستمایه دشمنان شده است و دریغا باز هم برای پرت کردن حواس: اسطوره عصر ما همان مقبول سازی، تحمیل و کژنمایی بحران هاست از سوی ذی نفعانشان. این جاست که روشنفکران نیز فریب می خورند و مصادره می شوند. این جاست که صدای فیلسوفان بحران اندیش، اگر اصلا تولد یافته باشند، از فرط بلندی شنیده و فهم نمی شود؛ حتی اگر خانه ها و کتابخانه ها پر از کتاب هایی درباره بحران باشد.