کتاب نصاب مولوی

Molavi
گزیده اسماعیل انقروی از مثنوی
کد کتاب : 122348
شابک : 978-9642441433
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 261
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نصاب مولوی اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

نصاب مولوی گزیده ای است از مثنوی مولوی که رسوخ الدین اسماعیل انقروی،شارح بزرگ مثنوی،بنا به درخواست شیخ السلام یحیی افندی ان را در سال 1041ق/1631 م یعنی آخرین سال حیات خود به فارسی تالیف کرده است.دایره المعارف ترک نصاب مولوی را بعد از شرح مثنوی از مهم ترین آثار انقروی دانسته است.
نصاب مولوی از سه قسم تشکیل یافته است: قسم اول در باب طریقت،قسم دوم در باب شریعت و قسم سوم در باب معرفت و حقیقت است . هر قسم مشتمل بر ده باب است اما هر باب قسم سوم ده درجه نیز دارد.این درجات از یقظه آغاز و به توحید پایان می یابد.مولف در تنظیم اثر خود از منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری و مصباح الهدایه عزالدین محمود کاشانی بهره برده است.

کتاب نصاب مولوی

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...