کتاب کارمن و چند داستان دیگر

Carmen et autres nouvelles
کد کتاب : 129537
مترجم :
شابک : 978-6223320613
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب کارمن و چند داستان دیگر اثر پروسپر مریمه

کتاب «کارمن و چند داستان دیگر» ترجمۀ فارسی شش داستان از پروسپر مریمه است. داستان «کارمن»، که درواقع یک رمان کوتاه است، مشهورترین داستان کتاب «کارمن و چند داستان دیگر» و از مهمترین و معروف‌ترین آثار مریمه و اثری مهم و کلاسیک در تاریخ ادبیات داستانی است. براساس این داستان، اپرایی معروف ساخته شده است. همچنین این داستان دستمایۀ انواع اقتباس‌های سینمایی هم بوده که از جملۀ آن‌ها می‌توان به اقتباس‌های چارلی چاپلین، رائول والش و ارنست لوبیچ اشاره کرد.
رمان کوتاه «کارمن» از مجموعۀ «کارمن و چند داستان دیگر» با الهام از سفری نوشته شده که مریمه به اسپانیا داشته است. داستان «کارمن» درباره سرجوخه‌ای به‌نام دون خوزه است. او سرباز سواره‌نظام اسپانیا است و سپاهی که در آن قرار دارد، نزدیک شهر سویل اردو زده است. دون خوزه ماموریت پیدا کرده دختری به‌نام کارمن را بازداشت کند. سرجوخه مردی جدی و متعصب است و متهم، دختری کولی که در کارهای خلاف دست دارد. رمان کوتاه «کارمن» رمانی پرحادثه است که در آن به پیچیدگی‌ها و بی‌تابی‌های آدمی پرداخته شده است. فصل پایانی رمان کوتاه «کارمن» به توضیحات نویسنده دربارۀ کولی‌ها و ارائۀ اطلاعاتی تاریخی دربارۀ آن‌ها اختصاص دارد. راوی داستان، خود مریمه است و قصه‌اش را در بستر زمانی سال ۱۸۳۰ روایت می‌کند.
علت نوشتن این‌داستان، علاقه‌ای است که پروسپر مریمه به زندگی و سرگذشت کولی‌ها داشته و مدت‌ها درباره‌شان مطالعه و تحقیق داشته است. یکی از منابع مریمه برای این‌مطالعات، شعر «کولی‌ها» اثر الکساندر پوشکین بوده که مریمه آن را به فرانسوی ترجمه کرده است.

کتاب کارمن و چند داستان دیگر

پروسپر مریمه
پروسپِر مِریمِه (Prosper Mérimée) نویسنده، مورخ و باستان‌شناس قرن نوزدهم میلادی اهل فرانسه است.در ۲۸ سپتامبر ۱۸۰۳ در پاریس متولد گردید. پدرش «ژان فرانسوا مریمه» (Jean François Léonor Mérimée) معلم مدرسه هنرهای زیبا بود و مادرش نیز در هنر نقاشی دست داشت.او ابتدا بر اثر تعلیمات پدر و مادرش به پیشرفت‌های زیادی نائل آمد و زبان‌های انگلیسی و اسپانیولی را به خوبی فرا گرفت پروسپر از اتمام مدرسه حقوق به اسپانیا سفر کرد مشاهده آثار ت...
قسمت هایی از کتاب کارمن و چند داستان دیگر (لذت متن)
در شهر می گشتم... می خواستم ببینم به چهره ای آشنا بر می خورم یا نه آنجا همه جور اراذلی از تمام کشورهای دنیا پیدا می شود و مثل برج بابل است چون کسی نمی تواند در یکی از خیابان ها ده قدم بردارد و به همان تعداد زبان مختلف نشنود.