کتاب بازگشت مکرر و چند نمایشنامه دیگر

Tilbakekomstene
کد کتاب : 132335
مترجم :
شابک : ‫‬‭978-6228137063
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب بازگشت مکرر و چند نمایشنامه دیگر اثر فردریک براتبرگ

کتاب «بازگشت مکرر و چند نمایشنامۀ دیگر»، مجموعه‌ای از چند نمایشنامه است که به قلم فردریک براتبرگ نوشته‌شده و به چاپ رسیده‌ است. یکی از ویژگی‌های نگارشی براتبرگ این است که از اتفاقات معمولی و روزمرۀ زندگی، نمایشنامه می‌نویسد اما اگر کمی بیشتر در آن تأمل کنیم متوجه می‌شویم که اوضاع از قرار دیگری است. برای مثال فصل‌ها یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و شهر را دربر می‌گیرند، اتوبوس هر روز رأس ساعت مقرری خودش را به ایستگاه می‌رساند و مسافرانش را سوار می‌کند، خورشید هر صبح طلوع می‌کند و ماه از پی آن می‌آید، شبانه‌روز بیست‌و‌چهار ساعت است. حال تصور کنید که بهار هیچگاه به پایان نرسد و فصل تابستان از پی آن نیاید. تصور کنید که اتوبوس رأس ساعت به ایستگاه نرسد و مسافران خسته و آشفته شوند. تصور کنید که خورشید در آسمان جا خوش‌کند و شب از راه نرسد. تصور کنید که شبانه‌روز، دیگر بیست‌و‌چهار ساعت نباشد، آن‌وقت است که نظم زندگی و طبیعت برهم می‌خورد و دیگر هیچ‌چیز سر جای خودش نیست.
نویسنده قصد دارد بگوید که اتفاقات روزمره از فرط تکرار برای ما عادی جلوه می‌کنند. درواقع تکرار باعث می‌شود تا دیگر شکوه و یا بحران این اتفاقات، ما را تحت‌تأثیر قرار ندهد. همانطور که تکرار یک اتفاق می‌تواند برای ما تبدیل به امری عادی شود و دیگر خشم، خوشحالی و یا اندوه ما را برنینگیزد. از همین رو می‌توان گفت که نمایشنامه‌های این نویسنده به طریقی نو می‌تواند ما را غافلگیر کند و احساسات ما را برانگیزد. خواندن این کتاب می‌تواند برای دوستداران ادبیات نمایشی، علاقه‌مندان تئاتر، دانشجویان و فعالین این حوزه لذت‌بخش باشد. این نویسنده‌ نروژی است و بعضی او را نابغۀ تئاتر معاصر خوانده‌اند. مسعود قدیم فلاح، مترجم این کتاب نیز نگارش کتاب‌هایی مثل «تالستوی و شوپنهاور» و «تالستوی، فروید، الیاس» را در کارنامه دارد.

کتاب بازگشت مکرر و چند نمایشنامه دیگر

فردریک براتبرگ
فردریک براتبرگ، نمایشنامه‌نویس شهیر نروژی، متولد 1978 است. او یکی از مهم‌ترین چهره‌های تئاتر معاصر است و آثار او به ده‌ها زبان ترجمه و اجرا شده‌است. شهرت و محبوبیت او در میان مردم و تحسین‌های منتقدان موجب شده که او را نابغه‌ی تئاتر امروز بدانند.
دسته بندی های کتاب بازگشت مکرر و چند نمایشنامه دیگر
قسمت هایی از کتاب بازگشت مکرر و چند نمایشنامه دیگر (لذت متن)
براتبرگ انسداد را به نمایش درمی‌آورد. انسدادی که ناشی از تکرار است. یعنی آن‌قدر تکرار می‌شود که به امری عادی تبدیل می‌شود. حتی فراتر از این، به امری ضروری بدل می‌گردد. گویی که دیگر روزمره را نمی‌توان مگر با انسداد تصور کرد. پنداری هر وضعیت دیگری، هر وضعیتی که میل به سوی آزادی دارد غیرعادی است. و انسداد آن‌قدر با فرم‌های مختلف تکرار می‌شود که در نهایت حتی تصور نبودنش هم از بین می‌رود. نه اینکه کسی دیگر توان نداشته باشد که به گریختن از آن فکر کند، بلکه اساسا به هیچ ذهنی متبادر نمی‌شود که چیزی در این وضعیت مشکل‌آفرین است. گویی ذات زیستن باید همین باشد. انگار که حالت دیگری وجود ندارد. پس تکرار به میان می‌آید تا وضعیت‌های نامطلوب را عادی و ذاتی جلوه بدهد.
از یادداشت مترجم
مادر چرا من قلاب‌بافی می‌کنم؟ من دیگه هیچ‌کس رو ندارم که براش چیزی ببافم. حتی تو! من به خودم زحمت بافتن برای تو رو هم نمی‌دم. تو به هیچی اهمیت نمی‌دی و مراقب هیچی نیستی. تو حتی به خودت زحمت نمی‌دی یک بار یک چیزی رو برداری بذاری تو سینک ظرفشویی. تو همیشه همه‌چیز برات حاضروآماده بوده. نمی‌تونی بیای اینجا پیش من بشینی؟ نمی‌تونی یکم همراه من باشی و با من وقت بگذرونی؟ پدر دارم به سگ همسایه نگاه می‌کنم؛ دوباره فرار کرده. مادر نمی‌دونم این می‌خواد یک ژاکت پشمی بشه یا چی. من فقط می‌بافم. می‌بافم و می‌بافم. پدر وقتی برای اولین بار یک سگ می‌گیری فکر می‌کنی هیچ‌کس بهتر از تو نمی‌تونه ازش مراقبت کنه؛ ولی خب نگهداری ازش به مرور خیلی سخت می‌شه. مادر بیا بشین اینجا. اینجا روی مبل. پدر بعضی از آدم‌ها هیچ‌وقت نباید سگ داشته باشن. فکر کن! اینها هیچ‌وقت دنبال سگه نمی‌آن و صداش نمی‌کنن. هیچ‌وقت نمی‌آن بیرون و دنبالش نمی‌گردن.
از نمایشنامه‌ی «بازگشت مکرر»