کتاب پرگنت

Peer Gynt
کد کتاب : 29978
مترجم :
شابک : 978-6226863186
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 321
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1867
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پرگنت اثر هنریک ایبسن

در میان شاهکارهای بی نظیر خلق شده در جهان ادبیات، این نمایش نامه ی درام با نام "پر گنت" از یکی از برجسته ترین و تحسین شده ترین نمایش نامه نویسان کشور نروژ، "هنریک ایبسن" به شدت خودنمایی می کند. این اثر با شوخ طبیعی عمیقی به بررسی فضیلت، رذیلت و حماقت های رایج در نوع بشر، در قامت شخصی به نام "پر گنت" می پردازد که یک دهقان جوان و دلربا و در عین حال بی مسئولیت است. "هنریک ایبسن" که این اثر را با بهره گیری از افسانه های فولکلور نروژی با چاشنی تخیل و نوآوری خویشتن آفریده، زندگی رندانه ی "پر گنت" را به تصویر می کشد که ثروت و شهرت را به دست آورده ولی هرگز خوشحالی و شادی را به دست نمی آورد. البته در انتهای داستان، این عشق است که باعث رستگاری "پر گنت" می شود.
با شروع نمایشنامه، دهقان جوان در یک مراسم عروسی حضور می یابد و در آنجا با سولوی، زنی که نهایتا رهایی او خواهد بود، آشنا می شود. هر چند در این مراسم ازدواج، "پر گنت" عروس را می دزدد و بعدا او را در دشتی رها می کند. این نمایش دلگیر با رشته ای از ماجراها که اکثرشان بازتاب خوبی از "پر گنت" به همراه ندارند، در مناطق مختلف ادامه می یابد. بعد از این ماجراهای دلسرد کننده، "پر گنت" پیر و تلخ کام به نروژ باز می گردد تا در آنجا آرامش ابدی را در آغوش وفادار سولوی بیابد.
همچون دیگر آثار "هنریک ایبسن"، این اثر هم سرشار از عرفان و شاعرانگی و عاشقانگی است و خواننده در شخصیت "پر گنت" یک روح یاغی می بیند که همواره در جستجوی یک حقیقت نهایی و دور از دسترس، سرگشته است.

کتاب پرگنت

هنریک ایبسن
هنریک یوهان ایبسن، زاده ی 20 مارس 1828 در شین و درگذشته ی 23 می 1906، شاعر، نمایشنامه نویس و درام نویس نروژی بود.ایبسن در نوجوانی پس از ورشکستگی پدرش برای نخستین بار، طعم فقر و تنگدستی را چشید و از این دوران به بعد، آن قدر به او سخت گذشت که تا آخر عمر، همواره از فقر و درماندگی همچون کابوسی دردناک می ترسید.بعد از تولد او، اوضاع خانواده تغییر کرد. مادرش برای تسکین پیدا کردن روحش، به مذهب روی آورد و پدرش هم دچار افسردگی شد. با وقوع انقلاب 1848 در شمال اروپا، ایبسن به سرودن اشعار آزادی خواهانه پر...
قسمت هایی از کتاب پرگنت (لذت متن)
دکمه ساز دوست من ، اشتباه میکنی، هردومون عجله داریم؛ پس برای اینکه خوب روشن بشی موردت رو خیلی سریع توضیح می دم. همون جور که خودت گفتی ، تو از اونهایی هستی که سخت بشه گفت گناه خیلی بزرگی مرتکب شده ی... تو حتی ... پر حالا شد یه چیزی . حالا رسیدی سر حرف حساب... دکمه ساز زیاد تند نرو ... ولی درست هم نیست که بهت بگیم متقی و ... پر من هیچ وقت همچین ادعایی نکرده ام. دکمه ساز بینابینی ، نه اینی و نه اون. این روزها مشکل بسه گناه کاری به مقیاس وسیعش پیدا کرد. گناه چیزی بیشتر از دست و پا زدن توی لجنه. آدم برای گناه کار بودن قدرت و هدف و جربزه می خواهد.