کتاب تاریخ تحلیلی داستان نویسی افغانستان

Analytical History of Afghanistan Storyboarding
1357-1298
کد کتاب : 13430
شابک : 978-9643624569
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 270
سال انتشار شمسی : 1388
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ تحلیلی داستان نویسی افغانستان اثر محمدحسین محمدی

کتاب «تاریخ تحلیلی داستان نویسی افغانستان - جلد اول» نوشته ی «محمدحسین محمدی» است. نویسنده در این اثر به مطالعه و بررسی تاریخ داستان نویسی افغانستان با توجه به تحولات اجتماعی، سیاسی و علمی جامعه این کشور و تاثیر آن بر سیر داستان نویسی پرداخته است. او این تاریخ را به شش دوره تقسیم کرده است. دوره اول: (1298 تا 1308 خورشیدی): آغازین جوشش ها؛ دوره دوم: (1308 تا 1328): سیاه مشق ها؛ دوره سوم: (1328 تا 1342): جست وجو و کاوش؛ دوره چهارم: (1342 تا 1357): رئالیسم یا رشد و شکوفایی؛ دوره پنجم: (1357 تا 1371): داستان های سرخ یا رئالیسم سوسیالیستی و دوره ششم: (1371 تا 1384): داستان نویسی در مهاجرت. داستان نویسی مهاجران در پاکستان و دیگر کشورها و داستان نویسی مهاجران در ایران موضوعاتی است که در دوره ششم مورد مطالعه قرار گرفته است. در جلد اول دوره اول تا چهارم مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این کتاب اطلاعات خوبی درباره ی پیش زمینه های ادبیات داستان معاصر افغانستان، پیشینه صنعت چاپ و نشر، مطبوعات، ترجمه و جنبش مشروطیت و روشنفکری در افغانستان که بر سیر داستان نویسی افغانستان تاثیر به سزایی داشته، ارائه شده است. کتاب حاضر را نشر «چشمه» منتشر کرده است.

کتاب تاریخ تحلیلی داستان نویسی افغانستان

محمدحسین محمدی
محمد حسین محمدی (متولد ۱۳۵۴ خورشیدی، مزارشریف) یکی از نویسندگان ادبیات معاصر افغانستان است. محمد حسین محمدی دربارهٔ سالروز تولدش می‌گوید:محمدحسین محمدی هستم ـ و به قول ما افغان‌ها: محمدحسین ولد قنبرعلی ـ پدرم می‌گوید: ۱۳۵۴ به دنیا آمده‌ای ـ چلهٔ تابستان بوده گویی ـ اما در تذکره‌ام نوشته‌اند: ۱۷ سالهٔ ۱۳۷۵ و در کارت مهاجریی که داشتم، سالی دیگر را نوشته‌بودند و در گذرنامه‌ام سالی دیگر… و من مانده‌ام کی به دنیا آمده‌ام؛ مگر یک آدم چند بار ...
دسته بندی های کتاب تاریخ تحلیلی داستان نویسی افغانستان
قسمت هایی از کتاب تاریخ تحلیلی داستان نویسی افغانستان (لذت متن)
نوشتن داستان کوتاه از آغاز این دوره مورد توجه نویسندگان بسیاری قرار می گیرد و داستان کوتاه از سال 1328 خورشیدی در صفحات مطبوعات ظاهر می شود. در داستان های کوتاه این دوره نیز، همانند داستان های بلند و رمان ها، از لحاظ درون مایه غلبه با عشق و مضمون های تاریخی است و کم تر با داستانی اجتماعی مواجه می شویم. نویسندگان هم چنان به نوشتن داستان های توصیفی که کم تر دراماتیک هستند، ادامه می دهند؛ اما روی هم رفته نقش درام و ماجرا در داستان ها بیشتر می شود.