کتاب آتش در کوهستان

Fire on the mountain
کد کتاب : 13987
مترجم :
شابک : 978-9642430635
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 1977
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب آتش در کوهستان اثر آنیتا دسای

هندوستان به سرزمین هفتاد و دو ملت مشهور دارد. تنوع قومی و زبانی و مذهبی از یک سو و رواداری مردم از سوی دیگر باعث شده تا شهروندانی با فرهنگ ها و آیین های مختلف در این سرزمین گردهم بیایند. در عین حال، استعمار انگلیس با همه ی نتایجی تلخی که به دنبال داشت، این تنوع را دوچندان کرد و راه نفوذ زبان های اروپایی را به هندوستان گشود. زندگی آنیتا دسای، نویسنده ی نامدار هندی که جوایز مختلفی از جمله جایزه ی انجمن ملی قلم و جایزه ی جامعه ی سلطنتی ادبیات مموریال وینیفرد را دریافت کرده، اما در ایران هنوز هم چندان شناخته شده نیست، نمونه ی خوبی از این تنوع بی حد و حصر را به دست می دهد. مادرش آلمانی است، پدرش بنگالی، خودش در خانه آلمانی حرف می زد و بیرون از خانه بنگالی، انگلیسی، اردو، هندی. بعدها هم که نویسنده شد، آثارش را به زبان انگلیسی نوشت و منتشر کرد. این تنوع زبانی و فرهنگی در رمان های او نیز بازتاب یافته است. برای مثال، آذر عالی پور در مقدمه ای که به عنوان مترجم بر رمان «آتش در کوهستان» نوشته، درباره ی شیوه ی رمان نویسی دسای بر این موضوع تأکید کرده که «نثری پچیده و در عین حال شفاف و شاعرانه دارد. به رغم زبان شاعرانه و توصیف های طولانی و گاه خسته کننده، شخصیت های داستان هایشان بسیار ملموس و واقعی اند... درک عمیق او از فرهنگ هند و تسلط هنرمندانه اش بر ادبیات باعث شده که رمان ها و داستان هایش از غنای اجتماعی، فرهنگی و ادبی بسیاری برخوردار باشند». «آتش در کوهستان» نخستین کتابی است که از دسای به فارسی ترجمه و منتشر می شود.

کتاب آتش در کوهستان

آنیتا دسای
آنیتا دسای، زاده ی 24 ژوئن 1937، استاد دانشگاه و نویسنده ی هندی است.دسای در موسوری هند از مادری آلمانی و پدری بنگالی به دنیا آمد. او در کودکی زبان های آلمانی، بنگالی، اردو، هندی و انگلیسی را یاد گرفت. دسای نویسندگی را در هفت سالگی و به زبان انگلیسی آغاز کرد و اولین داستانش را در نه سالگی به چاپ رساند.او در سال 1957 در رشته ی ادبیات انگلیسی از دانشگاه دهلی فارغ التحصیل شد و سال بعد با آشوین دسای، مدیر یک شرکت تولید نرم افزار، ازدواج کرد. آنیتا و آشوین صاحب چهار فرزند شدند که در میان آن ها، نام...
قسمت هایی از کتاب آتش در کوهستان (لذت متن)
در ذهنش در اتاق های آن خانه - خانه ی شوهرش، خانه ای که هرگز به او تعلق نداشت - خرامید و با دقت زیاد درهای توری دار را بست تا مگس ها تو نیایند و نگاهی دقیق به مبلمان تیره رنگ چوب بلسانی انداخت که خاطرجمع شود درست و حسابی صیقل خورده اند و در ضمن مطمئن شود که در گنجه های بزرگ خانه، آن طور که باید، بسته شده اند. بو کشید که ببیند آشپز در آشپزخانه بیری می کشد و ظرف و ظروف بوی تازه مایع برسو را می دهند یا نه.

به نظرش آمد جیغ و داد سرسام آوری را از سمت بستر گل های مرزوان توی باغ می شنود. یکی از بچه ها از تاب پرت شده بود، یکی دیگر را زنبور زده بود سومی از چهارمی سیلی خورده بود و او از روی ایوان می دیدشان که ناله کنان و بالب های قاچ خورده، زانوی کبود شده، دندان های شکسته و چشم های گریان از پله ها بالا می آیند و او مثل همیشه در برابر آن ها کرنش می کند؛ کرنشی آرام و مسخره در برابر وظیفه ای که نه کسی متوجهش شده بود و نه تشخیصش داده بود.