کتاب بنیانگذاری برای مابعدالطبیعه اخلاق

Grundlegung zur Metaphysik der Sitten
کد کتاب : 65524
مترجم :
شابک : 978-6220603955
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 190
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1974
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق
Groundwork of the Metaphysics of Morals
کد کتاب : 14503
مترجم :

شابک : 978-9644870705
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 210
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 1785
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق اثر ایمانوئل کانت

کتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق از فیلسوف بزرگ «امانوئل کانت» که در سال 1785 منتشر شد ، در کنار جمهوری افلاطون و اخلاق نیکوماخسی ارسطو به عنوان یکی از عمیق ترین و تأثیرگذارترین آثار در فلسفه اخلاق که تاکنون نوشته شده است ، قرار دارد.
به گفته خود کانت ، هدف آن شناسایی و تأیید اصل عالی اخلاق است. او استدلال می کند که انسانها هدفهای خودشان هستند و هرگز فقط به عنوان وسیله ای مورد استفاده قرار نمی گیرد و تعهدات جهانی و بدون قید و شرط باید بیانگر توانایی انسان برای خودمختاری و خودگردانی باشد. به همین ترتیب ، آنها تابع قوانین آزادی هستند.
همچنین به عنوان مبانی متافیزیک اخلاقیات ، اولین مقاله ایمانوئل کانت است. آثار او در مورد فلسفه اخلاق یکی از تأثیرگذارترین ها در این زمینه باقی مانده است. کانت تحقیق خود را به عنوان یک کار اخلاقی بنیادی تصور می کند - موضوعی که زمینه را برای تحقیقات آینده با توضیح مفاهیم اصلی و اصول نظریه اخلاقی ، و نشان دادن هنجار بودن آنها برای عوامل منطقی ، روشن می کند.

کانت قصد دارد اصل اساسی اخلاق را نادیده بگیرد و نشان دهد که این در مورد ما نیز صدق می کند.
او یک استدلال پیشگویی ارائه می دهد که درستی عمل را اصولی تعیین می کند که شخص براساس آن تصمیم می گیرد. این کاملا در تضاد با نظریه های حس اخلاقی و نظریه های اخلاقی غایت شناختی است که در زمان فعالیت کانت بر فلسفه اخلاق تسلط داشتند.

در کتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق کانت با ایجاد انگیزه برای نیاز به فلسفه اخلاقی ناب ، برخی نکات مقدماتی خود را توضیح می دهد.

کانت با تأیید ایده یونان باستان مبنی بر تقسیم سه گانه فلسفه به منطق ، فیزیک و اخلاق، کار خود را ارائه می دهد.

کتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق

ایمانوئل کانت
امانوئل کانت، زاده ی 22 آوریل 1724 و درگذشته ی 12 فوریه 1804، فیلسوف برجسته ی آلمانی بود.کانت در کونیگسبرگ، مرکز پروس شرقی، در خانواده ای متوسط و مسیحی زاده شد.او در دانشگاه کونیگسبرگ به تحصیل فلسفه و ریاضیات پرداخت و پس از دانشگاه چند سالی تدریس خصوصی کرد. کانت در سی و یک سالگی، در دانشگاه، مدرس بدون حقوق رسمی شد؛ یعنی حقوق او به شهریه ای وابسته بود که شاگردان می پرداختند و گاهی مجبور می شد بخشی از کتاب هایش را برای دوری از مشکلات مالی بفروشد. او پانزده سال در این شغل باقی ماند و در این مدت ...
دسته بندی های کتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق
قسمت هایی از کتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق (لذت متن)
به همین گونه است همه قوانین و اخلاقی دیگر به معنای درست این اصطلاح او نیز باید پذیرفت که اساس تکلیف را باید نه در طبیعت انسان، یا در اوضاع و احوال جهانی محیط بر او، بلکه صرفا و به نحو پیشین ایا مقدم بر تجربه در مفاهیم خرد ناب جست، و هر گونه حکم دیگر که بر اساس مجرد اصول تجربه استوار باشد، اگرچه شاید از بعضی جهات، کلی او عام) به شمار أید (( تا جایی که ولو به کمترین اندازه، (مثلا شاید فقط نسبت به یک انگیزه، بر بنیاد تجربی تکیه زند !)، چنین حکمی، هر چند هم قاعدهای عملی باشد. هرگز نمی تواند نام قانون اخلاقی به خود گیرد.

پس نه تنها قوانین اخلاقی و اصول آنها در ماهیت خود با هر گونه دانش عملی دیگری که در آن چیزی از تجربه هست تفاوت | دارد، بلکه تمامی فلسفه اخلاق به طور کامل بر بخش محض او غیر تجربی خویش استوار است، و چون در حق انسان اطلاق می شود از شناخت خود انسان انسان شناسی) به هیچ گونه مابه نمی گیرد، بلکه قوانینی پیشین او مقدم بر تجربه را در حق انسان همچون ذاتی معقول حمل میکند.

این قوانین بی گمان به داوری آبدیده از آزمون نیاز دارند تا از یک سو تمیز دهند که خود در کدام زمینه ها به کار می آیند و از سوی دیگر باید به درون آواده آدمیان راه یابند و بر رفتارشان اثر گذارند، زیرا انسان چندان از گرایش های گوناگون اثر می پذیرد که هر چند پذیرای اندیشه خرد ناب عملی باشد،