کتاب مفهوم آیرونی

The Concept of Irony
با ارجاع مدام به سقراط
کد کتاب : 15551
مترجم :
شابک : 978-9642132805
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1841
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب مفهوم آیرونی اثر سورن کی یرکگور

"مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" اثری است از "سورن کی یرکگور" که نه تنها به "مفهوم آیرونی" می پردازد بلکه خود نیز یک آیرونی است. "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" بستری برای آثار بعدی"سورن کی یرکگور" به حساب می آید که چه از نظر سبک و چه از نظر مضمون رد خود را بر نوشتارهای بعدی او بر جای نهاده است. قسمت اول کتاب "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" بر اساس تفسیرهای "کسنوفون" ، "افلاطون" و "آریستوفانس" از این استاد آیرونی، نوشته شده و مطالبی درباره ی "هگل" و مباحثات "هگلی" را نیز در بردارد. قسمت دوم بحث نیز همسو با قسمت اول و چکیده ای از مباحثات "سورن کی یرکگور" پیرامون "مفهوم آیرونی" است که با مثال های متنوع از فیلسوفان دیگر به خوانندگان ارائه شده است.
"مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" در واقع رساله پایان نامه ی "سورن کی یرکگور" است و نخستین مفهوم اصلی در فلسفه وی را تبیین می کند: آیرونی. "سورن کی یرکگور" در این اثر معتقد است که آیرونی تحریک ذهنیات است. در آزادی اخلاقی که "سورن کی یرکگور" به آن اعتقاد دارد ، فرد به تنهایی در برابر نظم مستقر ایستاده و "مفهوم آیرونی" به یک صفت ذهنی تبدیل می شود. مهم ترین چیزی که برای فرد آیرونیک ضروری است، این است که شاعرانه زندگی کند ، از آنچه در درون خویش اصالت دارد آگاه شود و در آفرینش آزادی بالاتر از خودش بایستد. برای تمام کسانی که به طور جدی به مطالعه و تفکر از دریچه ی فلسفه ی "سورن کی یرکگور" می پردازند، خواندن کتاب "مفهوم آیرونی" یک مطالعه ی ضروری به حساب می آید.

کتاب مفهوم آیرونی

سورن کی یرکگور
سورن کی یرکگور، زاده ی 5 می 1813 و درگذشته ی 11 نوامبر 1855، فیلسوف برجسته ی دانمارکی بود.کی یرکگور در کپنهاگ متولد شد. پدر او بازرگانی ثروتمند و باایمانی بود که افکار و اعمالش، تأثیر زیادی بر سورن داشت. کی یرکگور، الهیات و فلسفه را در دانشگاه کپنهاک آموخت و تا مدتی پیرو فلسفه ی هگل بود تا این که فلسفه ی هگل را جزیره ای امن برای انسان و جایگاه او ندانست. او به شدت معتقد بود که هگل کاخ محکمی را بنا کرده که خودش در آن جایی ندارد و علیه آن عکس العمل نشان داد. کی یرکگور زمانی که در دانشگاه بود، ا...
دسته بندی های کتاب مفهوم آیرونی
نکوداشت های کتاب مفهوم آیرونی
The first volume indicates the scholarly value of the entire series: an introduction setting the work in the context of Kierkegaard's development
بخش اول ارزش علمی کل مجموعه را نشان می دهد: مقدمه ای که اثر را در زمینه ی پیش روی کی یرکگور تنظیم می کند.
Library Journal Library Journal

قسمت هایی از کتاب مفهوم آیرونی (لذت متن)
به عقیده کیرکگور شاگرد تیزهوش مکتب افلاطون متوجه حضور دو نوع آیرونی در نوشته های او می شود. آیرونی اول نیروی تپنده و شتابنده است که در درون پژوهش های او جریان دارد و آیرونی دوم سروری را به ناحق به خود نسبت می دهد- البته اگر بتواند. در نتیجه از آنجا که در آپولوژی آیرونی حضور دارد نمی توان بدون تامل انکارش کرد. زیرا این آیرونی افلاطونی نیست و هیچ بعید نیست که آیرونی سقراط چیزی به غیر از آیرونی افلاطون باشد. از این منظر این پرسش دشوار پیش می آید که سقراط چگونه توانست افلاطون را تا بدان درجه سردرگم سازد که آنچه را سقراط به لسان آیرونی گفته است جدی بگیرد.