کتاب ساز و کار فاشیسم

How Fascism Works
(سیاست ما و آنها)
کد کتاب : 16649
مترجم :
شابک : 978-6003767454
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 176
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ساز و کار فاشیسم اثر جیسن استنلی

جیسون استنلی فرزند پناهجویان جنگ جهانی دوم اروپا و فیلسوف و دانشمند مشهور پروپاگاندا ، درک عمیقی از چگونگی آسیب پذیری جوامع دموکراتیک در برابر فاشیسم دارد: لازم نیست ملت ها برای رنج بردن از سیاست فاشیستی فاشیست باشند. در حقیقت ، ریشه های فاشیسم بیش از یک قرن در ایالات متحده وجود داشته است. استنلی با توجه به ظهور فراگیر تاکتیک های فاشیستی چه در خانه و چه در سراسر جهان ، بر ساختاری که همه ی آنها را متحد می کند تمرکز می کندو ده ستون سیاست فاشیستی را بیان می کند - زبان و عقایدی که مردم را به "ما" و "آنها" تقسیم می کند. وی بازتاب تاریخ ، فلسفه ، جامعه شناسی و نظریه نژاد انتقادی را با داستانهایی از مجارستان معاصر ، لهستان ، هند ، میانمار و ایالات متحده و سایر کشورها در هم می آمیزد. او خطر عظیمی که از دست کم گرفتن قدرت تجمعی این تاکتیک ها ، که شامل بهره برداری از نسخه اسطوره ای از گذشته ی یک ملت است را روشن می سازد: تبلیغاتی که زبان آرمانهای دموکراتیک را علیه خودشان تغییر می دهد. ضد روشنفکری ای که علیه دانشگاهها و صاحبنظران وجود دارد ؛ قانون و سیاستی که بر این فرض است که اعضای گروه های اقلیت جنایتکار هستند؛ و حملات شدید به گروه های کارگری و بهزیستی. این سازوکارها همه بر همدیگر بنا شده اند و باعث ایجاد شکاف و تقویت تقسیمات و شکل گیری جامعه ای آسیب پذیر در برابر درخواست های رهبری اقتدارگرا می شوند.استنلی با کشف الگوهای نگران کننده ای که امروزه به همان اندازه رایج است ، فاش می کند که مسائل مربوط به سیاست - که متهم به بلاغت و اسطوره است - می توانند به سرعت تبدیل به سیاست و واقعیت شوند. او استدلال می کند که تنها با شناختن سیاست فاشیستی ، می توان در برابر مضرات آن مقاومت کرد و به آرمانهای دموکراتیک بازگشت.

کتاب ساز و کار فاشیسم

نکوداشت های کتاب ساز و کار فاشیسم
No single book is as relevant to the present moment.
هیچ کتابی به اندازه ی این کتاب مربوط به زمان حال نیست.
Claudia Rankine, author of Citizen

One of the defining books of the decade.
یکی از کتاب های تعریف کننده ی این دهه.
Elizabeth Hinton

With unsettling insight and disturbing clarity, How Fascism Works is an essential guidebook to our current national dilemma of democracy vs. authoritarianism. The fingerprints of the fascist past are visible in the present, and this volume bravely shines a light upon them
ساز و کار فاشیشم با بینشی مغشوش کننده و وضوحی نگران کننده کتاب راهنمایی ضروری برای دوراهی ملی اکنون من بین دموکراسی و اقتدار گرایی است. گذشته در اکنون قابل دیدن است و این کتاب بخوبی این را آشکار می کند.
William Jelani Cobb, author of The Substance of Hope

قسمت هایی از کتاب ساز و کار فاشیسم (لذت متن)
طبق روایت ملی گرایی افراطی، خفتی که ارمغان جهانی گرایی، لیبرالیسم، جهان وطن گرایی و پذیرش «ارزش های جهان شمول» مانند برابری بود این گذشتهٔ دلربا را به باد فنا داد. این ارزش ها اصلا به قصد و نیت تضعیف ملت در برابر چالش های واقعی و خطرناکی ساخته شده که حیات آن را هدف گرفته است.

این گذشتهٔ اسطوره ای حاصل خیال پردازی نسبت به گذشته ای یکدست است که گرچه هرگز وجود نداشته، بنا به ادعای سیاست فاشیستی، هنوز در سنت شهرهای کوچک و نواحی روستایی عاری از گزند فساد لیبرالی شهرها به حیات خود ادامه می دهد. این یکدستی زبانی، مذهبی، جغرافیایی یا نژادی می تواند در برخی جنبش های ملی گرا کاملا عادی باشد، اما وجه تمایز اسطوره های فاشیستیْ خلق تاریخ ملی شکوهمندی از دوران فرمانروایی این ملت برگزیده بر دیگر کشورهاست و مملو از داستان هایی دربارهٔ کشورگشایی ها و تمدن سازی آن. برای مثال، در تصور فاشیستی، گذشته بی بروبرگرد در قیدوبند نقش جنسیتی سنتی و پدرسالارانه بوده است. گذشتهٔ اسطوره ای فاشیستی مستلزم ساختار مشخصی است که پشتیبان ایدئولوژی سلسله مراتبی و دیکتاتوری آن باشد.

اینجا موسولینی به روشنی می گوید که گذشته اسطوره ای فاشیستی عمدة اسطوره ای انتخاب شده است. در سیاست فاشیستی، کارکرد گذشته اسطوره ای در برانگیختن احساس نوستالژی فقط در حوزه هایی است که اصول بنیادین ایدئولوژی فاشیستی به حساب می آیند، اصولی نظیر دیکتاتوری، سلسله مراتب، اصالت و جنگ و ستیز.