کتاب کشاکش آرا در جامعه شناسی

Contested Knowledge
کد کتاب : 17456
مترجم :
شابک : 978-9643129347
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 376
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب کشاکش آرا در جامعه شناسی اثر استیون سیدمن

استیون سیدمن، نظریه‌پرداز اجتماعی، در کتاب «کشاکش آرا در جامعه شناسی»، آخرین موضوعات در نظریه اجتماعی را ارائه می‌کند و به تغییر فعلی «نظریه‌پردازان جهان‌شمول» به شبکه‌های بحث‌های خوشه‌ای می‌پردازد.
او در این کتاب به مسائل جاری، بحث ها و جنبش های اجتماعی جدید پاسخ می دهد و نظریه جامعه شناسی را از منظر معاصر مرور می کند.
نشان می دهد که چگونه نظریه پرداز جهانی و دوران مکاتب رقیب با شبکه های بحث های خوشه ای که نسبتا «مستقل» و بین رشته ای هستند جایگزین شده است.
به‌روزرسانی‌ها و بحث‌های عمیق درباره جدیدترین بحث‌های خوشه‌ای در نظریه اجتماعی - صمیمیت، ناسیونالیسم پسااستعماری، و مفهوم «دیگری» را نشان می‌دهد.
دانشمندان علوم اجتماعی را به چالش می کشد تا تعهد خود را نسبت به نقش مهم اخلاقی و سیاسی که دانش اجتماعی در زندگی عمومی ایفا می کند، تجدید کنند.
استیون سیدمن در این سفر به بررسی نظریه اجتماعی از آگوست کنت تا زیگمونت باومن از طریق فمینیسم، نظریه سیستم های جهانی، نظریه دگرباش، پسااستعمار و بسیاری موارد دیگر می پردازد. این فقط یک نظرسنجی نیست، بلکه درخواستی برای یک جامعه شناسی عمومی است که مرتبط، متعهد و از نظر اخلاقی چالش برانگیز است. سیدمن در سبکی از نوشتار که در عین حال مستقیم، شخصی و جذاب است، مروری نافذ از وضعیت جامعه شناسی ارائه می دهد که انتقادی اما خوش بینانه است.

کتاب کشاکش آرا در جامعه شناسی

دسته بندی های کتاب کشاکش آرا در جامعه شناسی
نکوداشت های کتاب کشاکش آرا در جامعه شناسی
In his spirited defense of theory as a moral enterprise, Steven Seidman offers insightful, penetrating, critical, but always fair assessments of the theoretical contributions of a wide range of theorists past and present.... Written with an enviable clarity, in a style that is at once lucid and engaging
استیون سیدمن در دفاع جانانه خود از تئوری به عنوان یک کار اخلاقی، ارزیابی های روشنگر، نافذ، انتقادی، اما همیشه منصفانه از مشارکت های نظری طیف وسیعی از نظریه پردازان گذشته و حال ارائه می دهد. که در عین حال شفاف و جذاب است
Peter Kivisto

قسمت هایی از کتاب کشاکش آرا در جامعه شناسی (لذت متن)
اگرچه روشنگران با شور و شوقی نظیر صلیبیون مسئله علم ( ۱۸) را پیشه خود قرار دادند، اما خود نخستین مبدع آن نبودند. بزرگ ترین پیروزی های جهان بینی علمی طی قرن پانزدهم تا هفدهم و در نتیجه تلاش های کپرنیک، کپلر، گالیله و نیوتن به دست آمدند. در آن دوره، فعالیت علمی برابر بود با به چالش کشیدن جدی جهان بینی ارسطویی مسیحی. در اروپای مدرن اولیه، جهان هم چون نظمی سلسله مراتبی تلقی می شد که در آن هر موجودی ( انسان، حیوان، گیاه، روح ) جایگاه و هدفی به حق در عالمی داشت که خداوند ساخته و پرداخته بود. جهان طبیعی و اجتماعی به لحاظ معنوی مملو از ارزش، معنا و هدف تلقی می شد. به عکس، انقلاب علمی جهان را به مثابه سیستمی مکانیکی مرکب از ماده ای در حال حرکت می دید که از قوانین طبیعی تبعیت می کند. هدف الهی و اراده بشری، هردو، در جهان بینی علمی به اموری حاشیه ای، و در حقیقت غیرضروری، بدل شدند.

خود در مطالعه رفتار انسان ها نوآوری هایی داشتند، که البته از دستاوردشان در علوم طبیعی بیش تر بود. آن ها بسیاری از اندیشه های اجتماعی پیشین را به این عنوان که بر پایه تعصب، نگرش شخصی کشف و شهود، استدلال فلسفی و سنت قرار دارند، مردود دانستند؛ و تاکید کردند که دانش حقیقی فقط بر بنیان استوار واقعیت ها و روش علمی خانه می کند. روشنگران با فاصله گرفتن از نگرشی که جامعه را نظمی الهی یا طبیعی محسوب می کرد، آن را عرصه تعامل فردی ای می پنداشتند که از نیات بشر اثر می پذیرد.

انگیزه اجتماعی اندیشمندان روشنگری تردیدهای بیش تری را درباره مبرا بودن بینش علمی شان از محتوای اخلاقی و سیاسی به وجود می آورد. اندیشمندان روشنگری در دوره ای مملو از اغتشاش اجتماعی می زیستند. جوامع اروپایی دچار تعارض میان گروه های اجتماعی بودند؛ از یک سو آن هایی که از سلسله مراتب اجتماعی و وضع موجود دفاع می کردند ( کلیسا و اشرافیت زمین دار ) ، در مقابل گروه هایی همچون آنتروپورنرهای تجاری، دهقانان و کارگران ستمدیده ای قرار داشتند که برای برابری، دموکراسی و آزادی بیش تر تلاش می کردند.