کتاب نواندیشان ایرانی

Iranian thinkers
نقد اندیشه های چالش برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر
کد کتاب : 17460
شابک : 978-9641853923
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 415
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

کتاب برتر حوزه ی اندیشه ی سیاسی در جشنواره ی مهرنامه به انتخاب داوران و مشاوران علمی مهرنامه.

اثر برگزیده در گروه علوم انسانی و اجتماعی کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی (ابن سینا) سال ۱۳۹۶

معرفی کتاب نواندیشان ایرانی اثر سید علی محمودی

"نواندیشان ایرانی" کتابی است از "سید علی محمودی" که در آن به "نقد اندیشه‌های چالش برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر" می‎پردازد. در تاریخ معاصر ایران شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذاری زیسته‌اند که علی‌رغم زندگی در مکان و زمان‌های مختلف و برخورداری از دانش‌، اندیشه‌ و شیوه‌های متفاوت، هر یک در موقعیت و شکل‌گیری فضای فکری، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی کشور تأثیرگذار بوده‌اند. این افراد که "سید علی محمودی" از آنها تحت عنوان "نواندیشان ایرانی" یاد می‎کند، بد یا خوب و غلط یا درست، با افکار، نگرش و فعالیت‌های خود بر فرهنگ ایرانی تأثیر گذاشتند و بسیاری از دیگر افراد را از نسل‌های بعد، تحت تاثیر عملکرد خود، به همان سمت و سوی فکری خود سوق دادند. موضوع اصلی کتاب حاضر، تحقیق پیرامون زندگی، زمانه، افکار و فعالیت‌های شخصیت‌های نامدار نواندیش در ایران معاصر است و در بستر نگاه به زندگی این افراد، "نقد اندیشه‌های چالش برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر" نیز صورت گرفته است.
در اثر پیش رو، ضروری‌ترین و شاخص‌ترین اجزای ایده‌‌ی هر یک از این "نواندیشان ایرانی" انتخاب شده است. در نتیجه، مطالعات کنونی بیوگرافی یا دایره‌المعارف نیستند، بلکه موضوعاتی را در بر می‌گیرند که جامعه ایران در طول قرن گذشته، مشکلات، تغییرات و پیامدهای متعددی را در مورد آنها تجربه کرده است. در مطالعه کتاب حاضر جهت "نقد اندیشه‌های چالش برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر"، دو رویکرد هرمنوتیکی و تحلیلی به کار گرفته شده است و بسته به موضوع، گاهی روش هرمنوتیکی پایه اصلی و گاهی روش تحلیلی مبنای آن است. "نواندیشان ایرانی" نوشته‎ی "سید علی محمودی"، به همت نشر نی در چهارصد و پانزده صفحه منتشر شده است.

کتاب نواندیشان ایرانی

دسته بندی های کتاب نواندیشان ایرانی
قسمت هایی از کتاب نواندیشان ایرانی (لذت متن)
درک زمینه ها برای فهم متن، ضرورت تام دارد، چرا که متن ها در خلا آفریده نشده اند تا بدون حاجت به دیدن زمینه ها، فهمیده شوند. مطالعه زمینه ها برای فهم متن، چراغ راه است و به تاریکی ها و تیرگی های متن، نور وضوح و شفافیت می افشاند. « زمینه » های اصلی و کارکرد هر یک، برای راه بردن به مطاوی متن ها، از این قراراند: ۱. زمینه زبانی. درک ساختار کلی زبان نویسنده، به این معنی است که تا چه مایه از فصاحت و روشنی برخوردار است، در چه مواردی دارای ابهام و ایهام است، چه مطالبی را به دلایل مختلف با کنایه و اشاره مطرح می کند، و چه اصطلاحاتی را خودْ وارد زبان کرده و یا چه معانی خاصی را از واژگان به کار گرفته شده، اعتبار و مراد می کند. این گونه موارد، زمینه زبانی را تشکیل می دهد. ۲. زمینه فکری. برای درک متنی از نویسنده، لازم است نوشته های او را مطالعه کرد، چه مربوط به موضوع آن متن باشد، چه نباشد؛ زیرا درک متن مورد نظر، در گرو آگاهی خواننده از مبانی معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و اخلاق شناسی نویسنده است. ( ۱۲) ۳. زمینه فکری اندیشه وران. برای آشنایی با این زمینه، خواننده می کوشد چگونگی و میزان شناخت نویسنده متن از دیگر نویسندگان، و نوع و اندازه تاثیرگذاری آنان بر نویسنده را مطالعه کند.