کتاب ادبیات و فلسفه در گفت و گو

Literature and Philosophy in Dialogue
کد کتاب : 17879
مترجم :
شابک : 978-9647002486
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 198
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب ادبیات و فلسفه در گفت و گو اثر هانس گئورگ گادامر

هانس گئورگ گادامر، مدافع اصلی هرمنوتیک فلسفی، در اینجا خود را به عنوان یک خواننده و منتقد بسیار حساس سنت ادبی آلمان نشان می دهد. این کار یک متخصص نیست که در مطالعات ادبی معمولی تعریف شده است. گادامر اگرچه در فنون نقد استاد است، اما مطالعه ادبیات را همواره به عنوان یک فعالیت اساسی انسانی می‌بیند که در آن انسان‌ها، نسل به نسل، پرسش‌های خود را در برابر تاریکی فراگیر مطرح می‌کنند که تهدیدی برای سلب اعتماد آنها به معنای آن است.
این مطالعات هیچ گاه عرفانی یا باستانی نیستند، غول های ادبی گذشته آلمانی مانند گوته و هالدرلین را به عنوان هم عصران ما نشان می دهد. گادامر توانایی خود را در دستیابی به تعامل خلاقانه ادبیات و فلسفه نشان می دهد که به تنهایی به راحتی به بازی های آکادمیک عقیم تبدیل می شوند. نمونه‌ای از این گفتگو، مقالاتی درباره راینر ماریا ریلکه است، از جمله بررسی مشکل نقطه‌گذاری در یکی از شعرهای او. کتاب «ادبیات و فلسفه در گفت و گو» ، یکی از رویکردهای خلاقانه گادامر به معمای رابطه انسان با زمان و مرگ است.

کتاب ادبیات و فلسفه در گفت و گو

هانس گئورگ گادامر
هانس گئورگ گادامر، زاده ی 11 فوریه 1900 و درگذشته ی 13 مارس 2002، فیلسوف و نویسنده ی برجسته ی آلمانی بود.گادامر در ماربورگ به دنیا آمد. او بعدها در فرایبورگ با هایدگر آشنا شد. در آن زمان هایدگر دانشجو بود و هنوز به سمت استادی دانشگاه درنیامده بود.گادامر، هرمنوتیک را فلسفی کرد، آن را به کمال رساند و از نظریه ی ادبی جدا کرد.
دسته بندی های کتاب ادبیات و فلسفه در گفت و گو