کتاب ضیافت افلاطون

On Plato's Symposium
به نزد لئو اشتراوس
کد کتاب : 17891
مترجم :
شابک : 978-6001219689
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 452
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ضیافت افلاطون اثر لئو اشتراوس

اولین اثر عمده منتشر نشده لئو اشتراوس که پس از بیش از سی سال ظاهر شد، این کتاب تجربه بی‌سابقه‌ای را از رویارویی با این محقق مشهور مانند دانش‌آموزانش به مردم ارائه می‌دهد. این سخنرانی‌های تحریک‌آمیز که در پاییز 1959 تحت عنوان «فلسفه سیاسی افلاطون» ارائه شد – تا کنون هرگز منتشر نشده‌اند، اما در عوض از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند – اشتراوس را در بهترین حالت ظریف و روشن‌گر خود نشان می‌دهند.

"ضیافت"، اثری از افلاطون، به عنوان یک رساله به تبیین مفهوم عشق با تأکید بر جنبه‌های روایی و داستانی می‌پردازد. این اثر، از جمله بزرگترین دیالوگ‌های افلاطون محسوب می‌شود و موضوع اصلی آن ارتباط با عشق یا اروس است. وقوع این دیالوگ در یکی از مهمانی‌های آتن که حاضری نیز سقراط در آن دیده می‌شود، زمینه‌ساز اتفاقات این داستان می‌شود.

این دیالوگ نیز به عنوان یکی از آثار سقراطی افلاطون شناخته می‌شود، در واقع در آن سقراط به عنوان صاحب اصلی صحنه‌ی گفتگوی این دیالوگ ظاهر می‌شود. ساختار روایتی این اثر در بخش‌هایی از آن، خواننده را به مشاهده مکالمه و تبادل نظر میان شخصیت‌های مختلف می‌برد. اما درباره زمان نگارش دقیق این اثر اطلاعات کافی وجود ندارد، با این حال بر مبنای شواهد، معتقدیم که پس از سال ۳۸۵ پیش از میلاد نوشته شده است.

"ضیافت" (یا "Syposium") در واقع تلاش افلاطون برای تعریف و توصیف مفهوم عشق است، و در این رساله به تبیین جنبه‌های مختلف این مفهوم پرداخته می‌شود. افلاطون، یک فیلسوف مشهور و تأثیرگذار، که تلاش داشته است مفاهیم و اندیشه‌های سقراط را به شکل نوشتاری ثبت کند و این کار باعث شده است تا تردید‌هایی در مورد وجود مستقل سقراط به وجود آید. بعضی از افراد و فلاسفه معاصر معتقدند که افلاطون اصول و هدف اصلی فلسفه سقراطی را از دست داده و به سمت‌های دیگری متمایل شده است.

با تمامی این نقدها و دیدگاه‌ها، کتاب "ضیافت" می‌تواند به‌عنوان یک ریشه‌یابی در مفهوم پیچیده عشق در انسان، به‌خصوص به لحاظ فلسفی و انسان‌شناختی، مورد توجه قرار گیرد. این اثر به گونه‌ای نقد و بررسی عمیقی از یکی از مفاهیم پرکاربرد و پیچیده انسانی، یعنی عشق، ارائه می‌دهد و باعث می‌شود خواننده به یک درک جدید از این مفهوم پیشرفته برسد.

کتاب ضیافت افلاطون

لئو اشتراوس
لئو اشتراوس (Leo Strauss)‏ (۲۰ سپتامبر ۱۸۹۹ در کیرشن آلمان – ۱۸ اکتبر ۱۹۷۳ در آناپولیس آمریکا) نظریه‌پرداز و مورخِ فلسفه سیاسی آلمانی - آمریکایی بود. تلفظ آلمانی نام او اشتراوس و تلفظ انگلیسی آن استراوس است.اشتراوس در خانواده‌ای یهودی در آلمان به دنیا آمد. وی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان فلسفه سیاسی قرن بیستم محسوب می‌شود. وی شاگردان زیادی را در دانشگاه شیکاگو تربیت کرد و محققان برجسته‌ای که به اشتراوسی‌ها معروف هستند، از مکتب فکری او پیروی می‌کن...
دسته بندی های کتاب ضیافت افلاطون
قسمت هایی از کتاب ضیافت افلاطون (لذت متن)
گویا موضوعی را که از من می پرسی، هنوز به خاطر داشته باشم. چه من دیروز هنگامی که از فالرون به شهر خود باز می گشتم، در راه یکی از رفقایم به نام گلاکون که من را از پشت سر دیده بود، از دور به شوخی صدایم کرده و مرا نزد خود خواند. پس من ایستادم تا او رسید و گفت: ای فالرون، آیا ممکن است لحظه ای ایستاده از گفتگوهایی که درباره ی عشق در خانه ی آگاتون و با حضور سقراط و آلکیبیادس و چند نفر دیگر انجام شد برایم تعریف کرده و مرا از آن آگاه سازی. من بسیار مشتاقم تا حرف هایی را که درباره ی عشق گفته شده بشنوم. زیرا رفیق من فونیکس پسر فیلیپوس از آن باخبر بوده به من اظهار داشت و گفت که تو می توانی آن داستان را واضح و به طور مشروح بازگویی. پس لطف خود را از من دریغ مدار و شرح آن ماجرا را برایم حکایت کن. چه من تو را در نقل اخبار دوستانت راستگو یافته ام.