کتاب تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز

History of Philosophy
کد کتاب : 19521
مترجم :
شابک : 978-6220105442
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 544
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1968
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز اثر ویلیام ساهاکیان

کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" به قلم "ویلیام ساهاکیان" به عنوان یک مرور سریع و مختصر از تاریخ فلسفه غرب، کتابی بسیار مفید است. این اثر خواننده را قادر می سازد تا در قالب یک کتاب مختصر، فیلسوف ، مکتب یا جنبش مشخصی را جستجو کرده، ایده ی کلی مدنظرش را بدست آورد و سپس از متون مفصل و مراجع اصلی بهره برده تا درک دقیق تر و تخصصی تری پیدا کند. ویژگی قلم "ویلیام ساهاکیان" و عملکرد او در کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" به گونه ای است که توسط اساتید مختلفی توصیه می شود و فلاسفه ی زیادی برای کار او احترام قائل هستند.
یکی از ویژگی هایی که کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" را برجسته می کند تقسیم بندی او بر اساس مکتب یا جنبش فلسفی است؛ بسیاری از کتاب های موجود در این زمینه، اقدام به تقسیم بندی فرد محور نموده اند و توضیحات خود را پیرامون عملکرد فیلسوف ارائه کرده اند اما "ویلیام ساهاکیان" در "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" با تقسیم مکتب محور خود، کار را برای خوانندگان آسان کرده و جستجو در این کتاب به مراتب سریع تر و راحت تر از دیگر کتاب های مشابه است. عمدتا دانشجویان فلسفه یا دیگر رشته های علوم انسانی به کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" رجوع می کنند اما با توجه به متن سلیس و ترجمه ی روانی که از این اثر صورت گرفته، تمام مخاطبان فلسفه، از دانشجویان و پژوهندگان گرفته تا افرادی که به مطالعات فلسفی علاقه مند هستند، می توانند از خواندن این اثر درخشان لذت ببرند.

کتاب تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز

دسته بندی های کتاب تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز
قسمت هایی از کتاب تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز (لذت متن)
ویلیام جیمز، فیلسوف برجسته آمریکایی، در طول نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در دانشگاه هاروارد فیزیولوژی، روان شناسی و سپس فلسفه تدریس کرد، و به خاطر آن که باعث شد پراگماتیسم در ایالات متحده با پذیرش گسترده ای روبه رو شود دارای بیش ترین اعتبار و اهمیت است. در آن زمان خواندن آثار پیرس توصیه می شد، اما فیلسوفان توجه اندکی به آن نشان می دادند؛ بیش تر آن ها دیدگاه نوکانتی یا نوهگلی را پذیرفته بودند. سخنرانی های پرشور جیمز در دانشگاه های هاروارد، ادینبورو و منچستر و آثار فراوان مهمی که از او منتشر شد سهم زیادی در شکل گیری پراگماتیسم به عنوان مشخص ترین نظام فلسفی آمریکا داشت. آثار بسیار مهم او عبارت اند از اصول روان شناسی (۱۸۹۰)، اراده معطوف به ایمان (۱۸۹۷)، فناناپذیری بشر (۱۸۹۸)، تنوع تجربه دینی (۱۹۰۲)، پراگماتیسم (۱۹۰۷)، جهان کثرت انگارانه (۱۹۰۹) و مقالاتی درباره تجربه گرایی رادیکال (۱۹۱۲).

نظر جیمز درباره روش پراگماتیک. جیمز پس از این یادآوری که اصطلاح پراگماتیسم از کلمه یونانی پراگما به معنای فعل، و در نتیجه عمل یا عملی، گرفته شده است اظهار کرد که روش پراگماتیکْ تکنیکی است برای حلّ مشاجراتی که به نظر لاینحل هستند یا به عبارتی تحقیق درباره معانی عملی رویدادها و موضوعات. «اگر این مفهوم به جای آن مفهوم صادق باشد، این امر در عمل چه تفاوتی برای فرد ایجاد می کند؟» هر چیزی که معنا دارد یا واقعی است باید بر عمل و تجربه ما تاثیری داشته باشد، و هر چیزی که دارای نتیجه عملی است باید به عنوان امری با معنا و واقعی پذیرفته شود. نظریه ای که فاید نتایج مهم است بی معناست. گزاره های بامعنا دارای نتایج مهم انضمامی هستند؛ پس بی معنا بودن مرادف با بی نتیجه بودن است.