کتاب جهانی سازی و مسائل آن

Globalization and its Discontents
کد کتاب : 2047
مترجم :
شابک : 978-9643126872
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

برنده ی جایزه ی GetAbstract سال 2002

معرفی کتاب جهانی سازی و مسائل آن اثر جوزف استیگلیتز

جهانی سازی و مسائل آن کتابی است که در سال 2002 توسط جوزف ای استیگلیتز برنده جایزه نوبل منتشر شد.

این کتاب از تجربیات شخصی استیگلیتز به عنوان رئیس شورای مشاوران اقتصادی تحت نظر بیل کلینتون از سال 1993 و اقتصاددان ارشد در بانک جهانی از سال 1997 بهره گرفته است. در این دوره استیگلیتز از صندوق بین المللی پول و سایر نهادهای بین المللی ناامید شد ، که به اعتقاد او بر خلاف منافع کشورهای فقیر و در حال توسعه عمل کردند. استیگلیتز استدلال می کند که سیاست های دنبال شده توسط صندوق بین المللی پول بر اساس مفروضات نئولیبرالی است که اساسا نامفهوم است:

در پشت ایدئولوژی بازار آزاد مدلی وجود دارد که غالبا به آدام اسمیت نسبت داده می شود و معتقد است که نیروهای بازار - انگیزه سود - اقتصاد را به سمت نتایج کارآمد سوق می دهند گویی با دست نامرئی. یکی از دستاوردهای بزرگ اقتصاد مدرن ، نشان دادن نتیجه درست اسمیت و شرایطی است که در آن وجود دارد. به نظر می رسد که این شرایط بسیار محدود کننده است. در واقع ، پیشرفتهای اخیر در نظریه اقتصادی - از قضا دقیقا در دوره بی وقفه ترین پیگیری سیاستهای اجماع واشنگتن اتفاق افتاده است - نشان داده است که هر زمان اطلاعات ناقص باشد و بازارها ناقص باشد ، که باید گفت همیشه و به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، دست نامرئی بی نقص ترین کار می کند. به طور قابل توجهی ، مداخلات مطلوب دولت وجود دارد که در اصل ، می توانند کارایی بازار را بهبود ببخشند. این محدودیت ها در شرایطی که بازارها به کارآیی منجر می شوند مهم هستند - بسیاری از فعالیت های اصلی دولت را می توان پاسخ به شکست بازار ناشی از آن دانست.

کتاب جهانی سازی و مسائل آن

جوزف استیگلیتز
جوزف یوجین استیگلیتز اقتصاددان معاصر آمریکایی است. وی برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ گردید. وی همچنین از مشهورترین نمایندگان مکتب اقتصاد کینزی نو می باشد. وی شهرتش را به خصوص بعد از انتقادهای شدیداش از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به دست آورد
نکوداشت های کتاب جهانی سازی و مسائل آن
"Accessible, provocative and highly readable. … Brings an insider's insights into the crises of the 1990s and beyond, from East Asia to Russia and on to Argentina
قابل دسترسی ، تحریک آمیز و بسیار خواندنی. ... بینش یک فرد را در مورد بحران های دهه 1990 و بعد ، از شرق آسیا به روسیه و به آرژانتین به ارمغان می آورد.
 New York Times New York Times

قسمت هایی از کتاب جهانی سازی و مسائل آن (لذت متن)
هواداران ابراز کرده اند، چرا که به محیط زیست صدمه زده، فرایندهای سیاسی به فساد کشیده شده و سرعت تغییرات، فرصت لازم برای تطابق فرهنگی را در اختیار این کشورها نگذاشته است. بحران هایی که سبب بیکاری های وسیع شده به نوبه خود مسائل بلندمدت تری مثل فروپاشی اجتماعی را به دنبال داشته است که نمونه های آن را از بروز خشونت های مناطق شهری امریکای لاتین گرفته تا درگیری های نژادی در دیگر نقاط جهان، مثل اندونزی می توان مشاهده کرد.

اینها معضلات تازه ای نیستند، اما واکنش های روزافزون و فراگیر در مقابل سیاست هایی که در جهت جهانی سازی است، تغییر عمده ای به حساب می آید. طی چندین دهه، بحران فقر در افریقا و کشورهای درحال توسعه نقاط دیگر جهان، گوش شنوایی در غرب نمی یافت. آنانی که در کشورهای درحال توسعه زیر رنج و زحمت بودند وقتی می دیدند که بحران های مالی تکرار می شوند و شمار فقرا افزایش می یابد دریافتند که باید جایی از کار ایراد داشته باشد.