کتاب پرستوهای کابل

Swallows of Kabul
کد کتاب : 21100
مترجم :
شابک : 978-2000484660
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 219
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برنده جایزه فروشندگان کتاب الجزایر سال 2003

نامزد جایزه ایمپک دوبلین سال 2006

معرفی کتاب پرستوهای کابل اثر یاسمینا خضرا

محسن از یک خانواده مغازه دار ثروتمند است که طالبان آنها را نابود کرده است. زونیرا، همسر او که بسیار زیبا بود، زمانی معلمی زبردست بود و اکنون دیگر اجازه ندارد بدون اسکورت یا پوشاندن صورتش از خانه خارج شود. عتیق، یک زندان بان، مردی که صادقانه ایدئولوژی طالبان را پذیرفته است و برای حفظ ایمان خود تلاش می کند، و همسرش مسرت که زمانی عتیق را نجات داده و اکنون از بیماری و ناامیدی می میرد، دنیای آنها را قطع می کند.

محسن ناامید و خسته در کابل سرگردان می شود وقتی که در میان جمعیتی قرار می گیرد که می خواهند زنی زناکار را سنگسار کنند. او نیز که از فضای هیستریک بی‌حس شده بود و به خشم آنها کشیده شده بود، به صورت زن محکومی که تا کمر او مدفون شده بود، سنگ پرتاب می‌کند. با این ژست زندگی هر چهار قهرمان به سمت سرنوشتشان پیش می رود.

یاسمینا خدرا خوانندگان را به خیابان‌های داغ و غبارآلود کابل می‌آورد و بینشی سرسختانه اما دلسوزانه از جامعه‌ای که خشونت و ریاکاری آن را به لبه ناامیدی رسانده است، به آنها ارائه می‌دهد.

کتاب پرستوهای کابل

یاسمینا خضرا
محمد مولی‌السهول (محمد مولسهول ؛ زاده 10 10 ژانویه 1955)، که با نام قلم یاسمینا خضرا (عربی: یاسمینة خضراء) شناخته می شود، یک نویسنده الجزایری است که به زبان فرانسه می نویسد.مولی‌السهول، افسر ارتش الجزایر، نام همسر خود را به عنوان نام مستعار برای جلوگیری از سانسور نظامی اتخاذ کرد. با وجود انتشار بسیاری از رمان های موفق در الجزایر، مولی‌السهول تنها در سال 2001 هویت واقعی خود را پس از ترک ارتش و رفتن به فرانسه فاش کرد. وی ارتش را به عنوان سرلشکر در سال 2000 ترک کرد. ناشناس ماندن ت...
نکوداشت های کتاب پرستوهای کابل
A novel very much in the tradition of Albert Camus, not only in its humanism and concern with the consequences of individual choices but also in its determination to bear witness to the absurdities of daily life. . . . [A] chilling portrait of fundamentalism run amok and its fallout on ordinary people.
رمانی بسیار مطابق سنت آلبر کامو، نه تنها در انسان گرایی و توجه به پیامدهای انتخاب های فردی، بلکه در عزمش برای شهادت بر پوچ های زندگی روزمره. . . . [یک] پرتره هولناک بنیادگرایی که بر مردم عادی تأثیر می گذارد.
New York Times New York Times

Yasmina Khadra’s Kabul is hell on earth, a place of hunger, tedium, and stifling fear.
کابل یاسمینا خدرا جهنم روی زمین، محل گرسنگی، خستگی و ترس خفه کننده است.
J. M. Coetzee

قسمت هایی از کتاب پرستوهای کابل (لذت متن)
دنیای زندان به مزاج عتیق سازگار نیست. در این هفته های اخیر خیلی به موقعیت زندانبانی خودش فکر کرده است. هرچه بیشتر فکرش را می کند، آن را ناشایست تر می بیند و دور از نجابت. فهم این نکته موجب خشم مدامش می شود. هر بار که در را پشت سرش می بندد و از غوغای خیابان دور می شود، احساس می کند زنده زنده دفن شده است. ترس غریبی بر افکارش مسلط می شود، بعد کنجی کز می کند و آرامش از او می گریزد؛ همین کار برایش یک جور آرامش درونی فراهم می آورد. آیا این بیست سال جنگ تأثیر زیانبارش را در او به جا گذاشته؟ در چهل و دو سالگی خسته و فرسوده است، ته مسیر را که نمی بیند هیچ، نوک دماغش را هم نمی بیند. قبلا فکرش را هم به ذهن راه نمی داد، اما رفته رفته فاصله اش را زیادتر می کند. کم کم به وعده های طالبان شک می کند و گاهی غافلگیر می شود از اینکه دیگر چندان ترسی به دل ندارد که مبادا او را صاعقه بزند.