کتاب ساختار ملودی در موسیقی ایرانی

Melodic structure in music
کد کتاب : 22352
شابک : 978-9642133635
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 278
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ساختار ملودی در موسیقی ایرانی اثر محمدرضا آزاده فر

"ساختار ملودی در موسیقی ایرانی" اثری است از دکتر "محمدرضا آزاده فر" که در آن جنبه‌های مختلف این هنر را مورد بررسی قرار می‌دهد. در موسیقی ایرانی سه فرم دستگاهی و یک فرم آوازی وجود دارد. فرم‌های ساز پیش‌درآمد، چهارمضراب و رنگ هستند. پیش‌درآمدتوسط استاد بزرگ تار، درویش خان اختراع شد و به عنوان مقدمه درآمد دستگاه طراحی شد. چهارمضراب قطعه‌ای تک‌نوازی است که بیشتر تمپویی سریع دارد و معمولا بر اساس ملودی بلافاصله ماقبلش ساخته می‌شود. سومین فرم ساز، رنگ است که یک قطعه رقص ساده است و معمولا در انتهای دستگاه نواخته می شود.
دکتر "محمدرضا آزاده فر" در کتاب "ساختار ملودی در موسیقی ایرانی"، ویژگی‌هایی که موسیقی ایرانی را از سایر موسیقی‌های آسیای میانه متمایز می‌کند، نامبرده و تشریح کرده است. در موسیقی ایرانی ملودی‌ها روی یک رجیستری نسبتا باریک متمرکز شده‌اند و حرکت ملودیک با گام‌های پیوسته اتفاق می‌افتد. تاکید بر آهنگ، تقارن، و تکرار انگیزشی در گام‌های مختلف است و الگوهای ریتمیک ساده نگه داشته می‌شوند. در موسیقی ایرانی بخش‌های آوازی اغلب با تحریر تزئین می‌شوند و همچنین موسیقی ایرانی در فرهنگ خاورمیانه بی‌نظیر است.
موسیقی کلاسیک ایرانی معمولا توسط گروه‌های کوچک با اندازه‌های متغیر اجرا می‌شود. این گروه ها معمولا شامل خواننده، یک یا دو ساز ملودیک همراه ( کمانچه، تار، سنتور، سه تار یا نای) و شاید یک ساز ریتمیک مانند تنبک یا دف است که اکنون کمیاب‌تر است. این سازها با وجود اینکه صداهای منحصر به فردی دارند، برای حفظ بافت مونوفونیک در این گروه در هم تنیده شده‌اند. دکتر "محمدرضا آزاده فر" در کتاب پیش رو که چیزی نزدیک دویست و هشتاد صفحه است، با مثال‌های فراوان "ساختار ملودی در موسیقی ایرانی" را توصیف می‌کند.

کتاب ساختار ملودی در موسیقی ایرانی

محمدرضا آزاده فر
محمدرضا آزاده‌فر (زادهٔ ۱۰ آبان ۱۳۴۸ در اصفهان) اتنوموزیکولوژیست و نوازندهٔ سنتور است. او در سنین نوجوانی فراگیری موسیقی را در هنرستان موسیقی اصفهان آغاز کرد. همزمان با موسیقی، به آموختن مبانی سینما و عکاسی در سینمای جوان پرداخت. در سال ۱۳۶۷ وارد دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران شد. پس از فارغ‌التحصیل شدن از این دانشکده برای ادامهٔ تحصیل وارد مقطع کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش موسیقی شد. پس از اتمام تحصیلات کارشناسی ارشد در کنکور سراسری اعزام دانشجو به خارج از کشور در سال ...
دسته بندی های کتاب ساختار ملودی در موسیقی ایرانی
قسمت هایی از کتاب ساختار ملودی در موسیقی ایرانی (لذت متن)
در رسالات موسیقی ایرانی واژه «لحن» کلمه ای است که تا حدود زیاد به مفهوم «ملودی» به آن گونه که امروزه نزد موسیقی دانان و موسیقی شناسان به کار می رود نزدیک است. اگرچه کاملا هم بر آن منطبق نیست. ملودی در معنای عام آن بدان صورت که در فرهنگ موسیقی غرب نیز پذیرفته شده این گونه تعریف می شود «از پی آمدن و انتظام اصوات موسیقایی در بستر خطی زمان به گونه ای که نزد شنونده به عنوان یک کلیت مستقل قابل ادراک باشد»، در برخی متون بر جای مانده، از قرون نخستین اسلامی، از اصطلاح لحن و مشتقات آن در مفهوم کلی آهنگ و نیز برای تبیین نظام موسیقایی ایران باستان در دوران ساسانیان استفاده شده است.