کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی

The basics of melody creation in composing
کد کتاب : 9971
شابک : 978-9642133321
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی اثر محمدرضا آزاده فر

"مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی" اثری است از "محمدرضا آزاده فر" که با استانداردهای بالای هنری و نگارشی، به رشته ی تحریر در آمده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. با وجود این که ایرانیان در زمینه ی خلق آثار هنری همواره جز ملل پیشتاز و پرکار بوده اند، اما تعداد معدودی کتاب به زبان فارسی، در باب فنون آهنگ سازی و خلق ملودی در دسترس دوست داران این عرصه قرار دارد. از آن جایی که بسیاری از مفاهیم موجود در آهنگ سازی، از سرزمین های غربی نشات گرفته است، آن چنان دور از انتظار نیست که اغلب کتب موجود در این زمینه، بازگردانی اندیشه ی هنرمندان غربی است. اما "مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی" به قلم "محمدرضا آزاده فر" حرف جدیدی در زمینه ای متفاوت برای گفتن دارد.
برخلاف سایر موضوعات در عرصه ی آهنگسازی نظیر فرم و هارمونی و ارکستراسیون، که در آثار مربوط به آهنگ سازی کشورهای غربی همچون انگلیس، فرانسه و آلمان، به تفصیل به آن ها پرداخته شده، مساله ی ملودی، امری است که در حاشیه ی موارد یاد شده، مورد بررسی قرار گرفته و کمتر به صورت مستقل به آن پرداخته شده است. "مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی" از "محمدرضا آزاده فر" با بیان ضرورت پرداختن به مساله ی ملودی، جایگاه آن را در موسیقی ایرانی تبیین می کند و به صورت جامع، این عنصر مهم در آهنگ سازی را تحت بررسی قرار می دهد. کتاب از هشت فصل کلی با زیر فصل های متنوع تشکیل شده که به موضوعات مختلفی همچون ساختمان ملودی، بسط و گسترش آن، ملودی از دیدگاه شنونده، منابع الهام آن، شیوه ی عملکرد آهنگسازان، ارتباط ملودی با کلام، فرم و در ترکیب پرداخته است.

کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی

محمدرضا آزاده فر
محمدرضا آزاده‌فر (زادهٔ ۱۰ آبان ۱۳۴۸ در اصفهان) اتنوموزیکولوژیست و نوازندهٔ سنتور است. او در سنین نوجوانی فراگیری موسیقی را در هنرستان موسیقی اصفهان آغاز کرد. همزمان با موسیقی، به آموختن مبانی سینما و عکاسی در سینمای جوان پرداخت. در سال ۱۳۶۷ وارد دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران شد. پس از فارغ‌التحصیل شدن از این دانشکده برای ادامهٔ تحصیل وارد مقطع کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش موسیقی شد. پس از اتمام تحصیلات کارشناسی ارشد در کنکور سراسری اعزام دانشجو به خارج از کشور در سال ...
دسته بندی های کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی
قسمت هایی از کتاب مبانی آفرینش ملودی در آهنگ سازی (لذت متن)
اگر چه تعداد اصوات سازها محدود است و دامنه ی صوتی حنجره ی انسانی از آن هم محدودتر ، یکی از شگفت آور ترین توانایی هایی که در نهاد انسان وجود دارد بهره برداری از این محدودیت برای خلق آثار نامحدود موسیقایی است . این ویژگی در مقاله ای قدیمی ، منتشر شده در سپتامبر ۱۸۹۴ در The Musical Tirries نشان داده شده است . در نمونه ی ارائه شده در این مقاله ثابت شده است که آوازی ساده شامل تنها ده نت ، امکان تبدیل شدن به بیش از شصت میلیون ملودی متفاوت را دارد (Occasional Nores" ,1894 ") همان گونه که تمدن های اولیه ی بشر بدون مواد اولیه و دانش ترکیب آن مواد نمی توانستند خشت را برای بنای ساختمان مسکونی خود تولید کنند ، بنا کردن ساختمان موسیقایی بدون داشتن مواد و آگاهی از چگونگی ترکیب آنها نامیسر است . بر این اساس دو ماده ی اولیه در بنای موسیقی 《أصوات》 و 《 زمان》 است ، که دانش های وابسته به آنها عبارت اند از گام ها و فواصل أصوات ، تأکیدات ، متر ، ریتم و دیگر دانش های مربوطه. بر اساس این دسته بندی ، عوامل دیگری که به این عوامل اصلی ملحق می شوند عبارت اند از : الف - هارمونی ، کادنس، مدگردی . ب - کنترپوان ، تقلید کانن ، فوگ . ج - طراحی و فرم . د - توسعه ی تماتیک . ه - دینامیک و علائم بیانی ، و - گستره ی صوتی واسطه های اجرا ( سازها و صدای انسان ) ، ز - همراهی کننده ها . ح - رنگ آمیزی . ط - شیوه و مکتب. در ابتدای کار یک آهنگساز جوان ، معمولا ایده های موسیقایی به راحتی از ذهن او به روی کاغذ با ساز او جریان نمی یابد . او احتیاج دارد ابزاری برای شروع جریان آفرینش خویش در دست داشته باشد تا با کمک آن بتواند عوامل متشکله ی موسیقی مانند ملودی ، ریتم ، هارمونی ، واسطه های اجرای موسیقی و غیره را بهره برداری و کنترل کند . مطالعات علمی نشان داده است که قوه ی آفرینش قادر است توسط محرک های مختلف تحریک و بارور شود . این مسئله باعث شده است منابع متعددی در آفرینش هنری به ویژه موسیقی در دنیا نوشته و منتشر شود .