کتاب مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی

Conceptual art & fashion design in the 21st century
کد کتاب : 23516
شابک : 978-6001522048‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی اثر شیرین عابدینی راد

"مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی" اثری است از "شیرین عابدینی راد" که یکی از مسائل کلیدی در بازتاب فرهنگی و اجتماعی یک سرزمین را زیر ذره بین قرار داده است. "شیرین عابدینی راد" برای نشان دادن در هم تنیدگی فرهنگ و هنر و ارتباط چند جانبه ی آن ها ابتدا تعریفی از مد و پیشینه ی آن ارائه می کند. او در کتاب "مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی" عنوان می کند که مد را نمی توان پدیده ای مرئی دانست؛ بلکه مد یا فشن، یک عنصر نامرئی است که ارزش های مضاعف به لباس خواهد داد. مد خود را با عرف و چهارچوب های فرهنگی جامعه تطبیق می دهد، بنابراین دور از انتظار نیست که در جوامع متفاوت و در زمان های مختلف، شاهد صورت های متنوعی از مد و فشن باشیم.
بخش نخست کتاب "مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی" به قلم "شیرین عابدینی راد"، در قالب "پیشینه ی کاربرد لباس در هنرهای مفهومی"، تاثیرات دو طرفه ی مد و هنر معاصر را بررسی می کند و هنر مفهومی و مد را از دریچه ی نگاهی مشترک تجزیه و تحلیل می نماید. در ادامه ی کتاب "مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی"، تنی چند از هنرمندان مفهومی که گرایش طراحی لباس دارند به همراه طراحان لباسی که مفهوم گرا هستند معرفی خواهند شد. در این کتاب استانداردهای ارائه شده که به وسیله ی آن می توان مد را مطابق مفاهیم و ارزش های ملی بازتعریف نمود و تصویری صحیح از جامعه در این زمینه ارائه کرد. "شیرین عابدینی راد" با به کارگیری نمونه های متعدد، تلاش نموده نگرش نوینی را که در طراحی لباس در حال شکل گیری است ،شفافانه به تصویر بکشد.

کتاب مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی

شیرین عابدینی راد
شیرین عابدینی‌راد (زاده ۱۹۸۶ میلادی) یک هنرمند ایرانی است که بیشتر برای خلق آثار هنری با آینه شناخته شده است. آثار او اغلب برپایه خطای دید ساخته شده‌اند. عابدینی‌راد، با کار بر روی تندیس، هنر اجرا و هنرهای تصویری، مفهوم محوری هویت را در محدوده گسترده‌تر جامعه مورد بررسی قرار داده است. او در سال۲۰۱۶ کتابی با عنوان « هنر مفهومی و طراحی مد در قرن بیست و یکم»، که توسط انتشارات هنری نظر در ایران منتشر شد، نوشت.عابدینی‌راد در سال ۱۹۸۶ در تبریز به دنیا آمد. او فع...
دسته بندی های کتاب مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی
قسمت هایی از کتاب مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی (لذت متن)
تمدن های بشری و به دنبال آن جوامع، دستاوردهایی را به عنوان نشانه در اختیار آیندگان قرار داده اند تا براساس آن ها بتوان نسبت به اندیشه فرهنگ، زبان، سیاست و عملکردهای تمدنی داوری کم و بیش دقیقی داشت.لباس نیز یکی از همین نشانه هاست. لباس نه تنها یک تن پوش بلکه همچون مجموعه اطلاعاتی است که بر مبنای آن می توان وضعیت جامعه و حکومت را مطالعه و نتایج واضحی در زمینه ی نحوه ی اداره ی جامعه از سوی نهادهای قدرت، چگونگی تبادلات سیاسی و فرهنگی با سایر ملل، وضعیت اقتصادی آن تمدن و مردمانش به دست آورد. در این میان هنرهای زیبا از جمله نقاشی و مجسمه سازی نیز به شکلی منطقی بازتاب دهنده ی موقعیت های مذکور هستند. هنرهای زیبا بطور کلی از جامعه و عملکرد حکومت ها تأثیر گرفته و می گیرند.بدین معنا که جامعه ای درگیر جنگ های طولانی با برخوردهای متعصبانه ی قومی و مذهبی تصویر خود را مستقیم یا غیر مستقیم در هنرهای زیبا منعکس می سازد .