کتاب در سفر با ماه

Traveling with the Moon
گزیده آثار محمد ابراهیم جعفری
کد کتاب : 23710
شابک : ‏‫‭978-6001522918‬‬
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب در سفر با ماه اثر محمدابراهیم جعفری

"در سفر با ماه" شامل گزیده آثار "محمد ابراهیم جعفری" است که طی پنج دهه خلق شده و پس از درگذشت این شاعر و نقاش گرانقدر، به همت همسر و دختر ایشان و با همکاری نشر نظر، در چهارصد و هشتاد صفحه به چاپ رسیده است. بخشی از آثار منتشر شده در کتاب "در سفر با ماه" پیش از این در گالری‌ ممیز و زمستان به نمایش گذاشته شده و بخش دیگر، هرگز در هیچ نمایشگاهی عرضه نشده است. اکنون تصویر این آثار، در کتاب پیش رو در اختیار مخاطبین علاقمند به کارهای این هنرمند نوگرا قرار گرفته است.
در این کتاب نقاشی‎های آبرنگ، کتیبه‌های کویری و مونوپرینت‌های استاد "محمدابراهیم جعفری" گردآوری شده و هر کدام بخشی از روح بلند این شاعر نقاش را در قالب منحصر به فرد خود به تصویر می‌کشند. شخص استاد جعفری علاقه‌ی خاصی به مونوپرینت‌ها داشته و اشعاری را نیز همراه آنها سروده‌ بود. به اعتقاد وی مونوپرینت سریعتر از سایر فرم‌ها احساسات او را منتقل می‌کردند و خصایص اصلی کارهای او که اعم از بداهه و تازه بودن آثار، ابهام و رهایی و سرکشی بودند را به خوبی نشان می‌دهند. علاقه‌ی استاد "محمدابراهیم جعفری" به خاک، وی را به سمت کار با آبرنگ و همچنین خلق آثار هنری در قالب کتیبه‌های کویری سوق داد. وی آبرنگ را همچون خاک، زنده‌کننده و لذت‌بخش می‌دید و تخیل خود را با ضربات قلمو و جریان رنگ بر کاغذ سفید، به دنیا معرفی می‌کرد. تصویر کتیبه‌های کویری نیز که توسط این هنرمند فروتن در دهه‌ی چهل و پنجاه شمسی خلق شدند، از سطوحی ساده با کنده‌کاری‌های کم تا عمیق و رنگ‌های سفید و خاکستری و خاکی، در کتاب "در سفر با ماه" مشاهده می‌شوند.

کتاب در سفر با ماه

محمدابراهیم جعفری
محمدابراهیم جعفری (زادهٔ ۱۳۱۹ - درگذشتهٔ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷) نقاش نوگرا و شاعر معاصر، عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه هنر تهران و انجمن هنرمندان نقاش ایران بود. وی در بیِنال‌های مختلف داخلی و خارجی به عنوان داور حضور فعال داشت. شعر ترانهٔ «چو مرغ شب» از سروده‌های اوست.محمدابراهیم جعفری متولد ۱۳۱۹ در شهر بروجرد استان لرستان بود. پدرش بازرگان و باغدار بود. محمدابراهیم، پُرشور و از کودکی به طبیعت بسیار علاقه‌مند بود. او دبستان را در مدرسه فردوسی گذراند و در دبیرستان، رشته ادبی...
قسمت هایی از کتاب در سفر با ماه (لذت متن)
ماه روشن بود … و … مهتاب آبی … آنشب … همایش در ستایش بوسه داشتیم …