کتاب نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران

Figurative view
کد کتاب : 23869
شابک : ‏‫‭‭978-6001522727‬‬‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 312
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران اثر مجموعه ی نویسندگان

"نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران" اثری است به کوشش "مسلم خضری" که به دو بخش تقسیم شده است. نخستین قسمت کتاب از پیشگفتار و همچنین شش جستار از "بهرنگ پورحسینی"، "مجید اخگر"، "آیدین آغداشلو"، "ایمان افسریان"، "روئین پاکباز" و "محمدرضا یگانه‌دوست" تشکیل شده که مجموعا در بیش از 70 صفحه در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

بخش دوم 59 نقاش ایرانی را معرفی می‌کند و مختص هنرمندانی است که از اولین نسل نقاشان معاصر (اولین فارغ التحصیلان دانشکده‌ی هنرهای زیبا در دهه‌ی سی شمسی) تا هنرمندانی که آثار خود را تا اوایل دهه 1990 عرضه نمودند، را شامل‌ می‌شوند.
هر یک از هنرمندان نقاشی معاصر ایران با بیوگرافی مختصری معرفی می شوند. "هدا اربابی" رویکردهای غالب زیباشناختی، سبک‌شناختی و مضمونی آرتیست و همچنین متدولوژی های تثبیت شده‌اش را به صورت مختصر و کوتاه بیان می کند. از نظر وضوح گفتار، دقت در وصف و وسواس در انتخاب کلمات و تفسیرها، این نوع نوشتار هنری می تواند به عنوان الگویی در عرصه‌ی مد نظر به حساب بیاید. مجموعه‌ای از آثار برگزیده‌ی هر هنرمند علاوه بر متن، در کتاب "نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران" منتشر شده است.
انتخاب این 59 هنرمند بر اساس نظرسنجی گروهی از مشاورین، مولفین و گروه‌های سیاست گذار، الزامات سیاسی اجتماعی در ایران و محدودیت های انتشار به دلیل کنترل حجم کتاب انجام شده است. انتشار لیست هنرمندان انتخاب شده در کتاب "نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران" واکنش‌های زیادی را برانگیخت و بحث‌های داغی را در محافل هنری شکل داد. این کتاب مساله‌ی معیار انتخاب بهترین یا معتبرترین نامزدها را دوباره میان اهالی هنر مطرح ساخت که خود مخاطب را به مطالعه‌ی اثر و قضاوت براساس دستگاه منطق و استدلال خود تشویق می‌کند.

کتاب نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران

دسته بندی های کتاب نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران
قسمت هایی از کتاب نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران (لذت متن)
از همان آغاز، نقاش در جستجوی ثبت عینی جهان اطراف خود برآمد. میخواست با تصویر کردن هر چه را که دوست دارد و لازم دارد، مالک آن شود. نقاشی دیواره های غار ها از همین جا آمد. در همین نقاشی هاست که می بینیم تصویر خود شکارگر بیست هزار سال پیش نیز بر صحنه علاوه می شود، که سرخوش، راضی و پیروز است در لحظه ی شکار. این تصویر علاوه می شود، می ماند و بزرگتر و بزرگتر می شود. در طول هزاره های پیاپی، و تاریخ نقاشی مجموعه ای می شود از جهان به همراه انسان تصویر شده... تا اوایل قرن بیستم که از یکه تازی و بی چون و چرایی این دیدگاه، سهمی هم به تجرید و انتزاع می رسد؛ سهمی که همچنان مقرر و برقرار مانده است، که نه توانسته است منظر جهان، طبیعت و انسان را حذف کند و یکسره تصویرگری آن چه را که به چشم میبیند، نقاشی بداند. ...واسطه ی «فیگور» در هنر های تجسمی غیر قابل انکار مانده است و هرچند دراززمانی هر میان بر و هر راه دیگری از سر اشتیاق و ابداع و کنجکاوی پیموده شده است، اما انسان در جستجوی صورت و معنا و جایگاه خود، رها نکرده است این تصویرگری چندین هزار ساله را و صده و هزاران هنرمند معتبر، هنر فیگوراتیو را بر هنر تجریدی برتری داده اند و بیراه نیست اگر گمان کنیم همان قدر که پیشتازان و پیشگامان مدرنیسم تجریدی، سخت گیرانه و در جمع بندی های کلی گرایانه شان، هنر فیگوراتیو و شاخه های تثبیت شده اش_منظره سازی، چهره سازی، اندام ها، طبیعت بی جان ها، نقاشی های مذهبی و اساطیری، مجلس جمعی، داخل و خارج بنا ها و ..._ را محدود و محدود کننده می نامیدند، می شد- یا میشود- که هنر تجریدی و دیگر جستجوهای از این دست را هم همان قدر محدود و محدود کننده به شمار آوریم و تنوع های ذهنی و شکلی هنر آبستره ای را که صدسال بیشتر عمر نکرده- و عمر اصلی و خلاقه اش را در همان پنجاه سال آغازینش تجربه کرده است، در قیاس با بیست هزار سال عمر مداوم و فعال هنر فیگوراتیو، جوان و جوانمرگ بدانیم...